Nu har Stockholms Lokaltrafik börjat köra den eldrivna bärplansbåten Candela P-12 i reguljärtrafik. Fartyget i pilotprojektet är döpt till Nova. Det tar upp till 25 personer och har då en räckvidd på cirka 40 sjömil (74 km) i 25 knop (46 km/h) – vilket räknas som snabbt på sjö. Toppfarten är cirka 27 knop, 50 km/h och med sin räckvidd gör det fartyget till världens energieffektivaste och snabbaste elektriska passagerarfartyg i dagsläget.
Fartyget Nova går som en direktlinje mellan Klara Mälarstrand vid Stadshuset och Tappström på Ekerö. Sträckan på 15 km kommer att trafikeras fem dagar i veckan, tisdag–lördag och tar knappa 35 minuter att åka. Det är en direktlinje utan mellanliggande stopp.
SL betonar dock att det är provdrift, det är ny teknik som testas och att fartyget kan med kort varsel behöva tas ur trafik för översyn eller underhåll, vilket kan påverka både turer och avgångstider.
Vanlig SL-biljett gäller för resan, men förseningsersättning gäller inte eftersom det handlar om ett pilotprojekt utanför ordinarie trafik. Resor med Nova är inte heller sökbara i SL-appen.
Candela P-12 som båttypen heter är en 12 meter lång, 4,5 meter bred katamaran tillverkad av kolfiber. Den har 252 kWh batterier och framme vid kaj kan den snabbladdas med upp till 175 kW DC. Det finns cirka 25 sittplatser och plats för cyklar, barnvagnar och rullstolar. Båten är byggd i Candelas lokaler i Rotebro.
När båten kommer upp i drygt 18 knop (33 km/h) tystnar ljudet från vattnet och den börjar “flyga”, med skrovet en bit ovanför vattenytan. Det känns som att tyst glida fram på en flygande matta strax över vågorna.
Enligt SL är planen att du ska kunna åka med bärplansbåten under isfria perioder nu i höst och sedan under våren och sommaren 2025. Enligt Candela har de beställare från runt om i världen på kö som vill sätta deras bärplansbåt i trafik, som nu säkert kommer bevaka provturerna noga.
Tidtabell med mera information finns på SL hemsida om linjen.
Läs även våra tidigare artiklar om elbåtstillverkaren Candela.