Tesla hamnade på andraplats i Amnesty Internationals senaste undersökning av hur elbilstillverkare tar sitt ansvar för mineralerna till sina batterier.
De granskade 13 biltillverkare, poängsatte dem efter:
- mänskliga rättigheter policy och åtaganden
- identifiering och bedömning
- upphörande, förebyggande och begränsning av negativa effekter
- övervakning
- rapportering
- sanering
Resultaten kan ses i ovan graf. Mercedes-Benz lyckades få flest poäng vid Amnesty Internationals granskning, tätt följt av Tesla. Övriga granskade biltillverkare hamnade efter, med kinesiska biltillverkaren BYD absolut sist.
Dock poängterar Amnesty International att ingen av biltillverkarna nådde upp till 68 poäng, som de skulle betraktat som godkänt.
Teslas policy för mänskliga rättigheter och försörjningskedjan följer internationella standarder enligt rapporten. Tesla uppgav att de utför platsbesök, möten i samhället och deltagande i initiativ med flera intressenter för inköp av kobolt, litium och nickel. Tesla visade ett åtagande att respektera ursprungsbefolkningars rättigheter. Tesla tillhandahöll information om kobolt, litium och nickel och beskrev insatserna i Kongo och Indonesien. De identifierade risker genom tredjepartsrevisioner, NGO-engagemang och direkta besök på plats, gruvor, smältverk och industriparker.
Men Amnesty International slog ner på att Teslas rapport var för summarisk. Företaget fick poängavdrag på punkt efter punkt på grund av avsaknaden av detaljer, exempel och klarifieringar.
Jämför vi delpoängerna Mercedes-Benz och Tesla fick på sidan 26 i rapporten vann tyska biltillverkaren med fler poäng i områderna “engagemang med intressenter” och “användning av olika informationskällor”. Mercedes-Benz fick dock lägre delpoäng i “omfattande kartläggning av försörjningskedjan och identifiering av gruvplatser” och “beskrivning av saneringsåtgärder”. I övrigt fick företagen samma delpoäng.
Amnesty International gjorde en liknande undersökning redan 2017. Då fick Tesla och BMW högsta poäng, Daimler, GM och Volkswagen kom lång efter och Renault hamnade allra sist.
Under de sju år som gått sedan dess är det glädjande att se alla biltillverkare ha skärpt sig och förbättrat sina rutiner. Men det är tyvärr bekymmersamt att trots det är det fortfarande ingen som når upp till Amnesty Internationals “godkända” nivå.
Människorättsorganisationen betonar dock att rapporten inte ska ses som ett argument mot elbilar. Redan i första stycket av rapporten slår de fast att “den främsta drivkraften bakom klimatförändringarna – fossila bränslen – måste fasas ut när världen övergår till förnybar energi.”