Vätgasbilar
Många undrar varför så många elbilister inte gillar vätgasbilar?
“De tankas snabbt och släpper bara ut vattenånga“ tycker de. Men som elbilist tycker man bara “jaha, och? Elbilar behöver aldrig tankas, och släpper inte ut några avgaser över huvud taget, inte ens vattenånga, ingenting.”
Läs vår artikel där vi förklarar vätgasbilars nackdelar.
Vi har även skrivit ett antal andra artiklar om vätgasbilar:
Medan biltillverkare efter biltillverkare visar upp sina elbilar fortsätter japanska företag som Toyota att satsa på vätgasbilar. Vi har i flera artiklar beskrivit hur elbilar är överlägsna. Så varför envisas de med sina vätgasbilar i alla fall? Det beror framför allt på hur elektricitet idag framställs i Japan, och hur … Läs mer →
Jag får börja dagens artikel med att be om ursäkt för att det inte blev några nyhetsartiklar varken i måndags eller i går. Efter historiska tävlingen ner till Frankfurt fick jag ju sätta mig i bilen och åka tillbaka hem igen. 160 mil resa ner, 5 timmars sömn, en hotellfrukost, … Läs mer →
Förra veckans artikel om att Sverige inte har tillräckligt med el för att framställa vätgas till alla fordon om alla personbilar i landet skulle vara bränslecellsbilar gav upphov till en intressant fråga: hur ser livscykelanalysen ut för bränslecellsbilar? Ger de lägre utsläpp över deras livslängd jämfört med en elbil? Toyota … Läs mer →
Vi har i en tidigare artikel beskrivit hur mycket elenergi det skulle gå åt om alla bilar i Sverige byttes till elbilar. Siffran vi kom fram till var 11 TWh per år. Men hur mycket elenergi skulle det gå åt om alla bilar i Sverige ersattes med vätgasbilar istället? Sättet … Läs mer →
För en vecka sidan visade vi ovanstående graf över batteriernas utveckling de senaste drygt hundra åren. Det är inte av slump som elbilar har börjat erövra världen först nu – förut fanns helt enkelt inte tillräckligt bra batterier för att kunna bygga dugliga elbilar! Det var inte ointresse för miljön, eller billig … Läs mer →
Ibland hör man folk entusiastiskt försöka förklara hur jättebra bränslecellsbilar är för “de tankas ju så snabbt” och “de släpper bara ut vattenånga”. Och de förstår inte varför jag inte delar deras entusiasm. Problemet är att sett ur fossilbilsperspektiv låter det ju jättebra med en bil som kan tankas som … Läs mer →
Ofta hör man talas om hur vätgasbilar skulle vara lösningen på elbilars påstådda ”dilemma”. Att de klarar lång räckvidd och snabb laddtid. Och kommer bli billigare än elbilar i framtiden. Problemet är att oftast jämförs framtidens vätgasbil med gårdagens elbilar. Låt oss göra en lite mer rättvis jämförelse: vätgasbilen Toyota … Läs mer →
Pratar man med folk om elbilar poppar alltid ämnet bränsleceller upp förr eller senare. Precis som för elbilar finns det ett antal myter kring bränsleceller också. Låt oss titta på några av dem. – Bränslecellsbilar är miljövänliga. Låt oss börja med den största myten på en gång. Bränslecellsbilar tankas … Läs mer →