Snabbladda på sekunder

Vi har inte skrivit om Formel-E förut, men nu har de kommit med en väldigt intressant nyhet.

Formel-E är en racingserie för eldrivna formelbilar. Som Formel-1 fast på el. Första tävlingssäsongen kördes redan 2014. Nu är de inne på tredje generationen elbilar. Sedan 2020 har tävlingarna världsmästerskapsstatus av FIA.

Nytt för årets säsong blir snabbladdning av bilarna i pit-stop.

“Men vänta nu” tänker nu säkert många, “hur roligt är det med ett Formel-E lopp om bilarna tvingas stå vid nån snabbladdare i 30 minuter å ladda?”

Fast nu är det inte 30 minuter vi snackar om – utan 30 sekunder! Bilarna kommer laddas med 600 kW Pit-BOOST teknik: på 30 sekunder får de in 10% laddning (3,85 kWh) i batterierna. Ett energitillskott som ger bilen välbehövlig kraft som föraren sedan kan nyttja vid omkörningar eller för att försvara sin position.

Formel-E lopp brukar vara på runt 45 minuter, och nu införs det ett obligatoriskt depåstopp per tävling. Stallen får själva bestämma strategin när de ska ta in bilen för laddning. Redan i början av tävlingen? Eller kanske i mitten? Eller mot slutet så de fyller på energin innan målfighten?

Tredje generationens Formel-E bilar accelererar 0-100 km/h på dryga 1,8 sekunder och har en toppfart elektroniskt begränsad till 320 km/h. Bilarna är fyrhjulsdrivna med två motorer som kan leverera sammanlagt 470 hästkrafter.

Alla bilar använder likadana standardiserade litiumjonbatterier från Williams Advanced Engineering. Batteripacket väger 284 kg och har 51 kWh kapacitet varav 38,5 kWh är tillgängliga till förarna.

Batterierna är luftkylda när bilarna körs. Men under den extremt snabba laddningen vid depåstoppet behövs det mycket mer kylning. Därför ansluter teknikerna då tryckluft till bilen för att blåsa på luftkylningen – och packar torris på batteripacket.

I samband med batteriladdning brukar man prata om “C-rate”. Kvoten mellan laddeffekt och batteristorlek betecknas med bokstaven C. Laddar man med 1 C laddar man med lika många kW som batteriernas storlek i kWh, så batterierna laddas fulla på exakt en timme. Har man 50 kWh batterier och de tål 1 C kan man ladda dem med 50 kW. Ökar man till 2 C kan en 50 kWh batteri laddas med 100 kW, och blir färdigladdad på en halvtimme.

Vanliga elbilar brukar kunna laddas med ungefär 2-3 C, dvs med dubbelt eller tre gånger så många kW som deras batteristorlek är i kWh. Tesla Model 3 LR till exempel har 82 kWh batterier och kan laddas med max 250 kW, dvs 3 C (250 delat med 82).

Formel-E bilar har mycket mindre batterier på endast 50 kWh som ändå laddas med 600 kW. Det blir hissnande 12 C! Trots kolsyresnö kylning blir batterierna mycket varma av så extremt snabb laddning. Det är inget som man vill utsätta vanliga vardagsbilar för, bilar vars batterier förväntas hålla i många år.

Men Formel-E börjar bli det som Formel-1 bilar har varit för avgasbilar: ett sätt att testa gränserna och utveckla teknologier som så småningom även vanliga vardags-elbilar kan dra nytta av.

Formel-E-s ledning har redan börjat skissa på nästa generations elektriska formelbilar. Tävlingens medgrundare Alberto Longo sa i en intervju med racer.com att “vi har bara börjat testa den här tekniken, vi får se var gränserna går. Vi kan gå upp till 800 kW eller mer i framtiden, så bilarna kan ladda 25% fullt på bara 30 sekunder. Eller så kan vi minska depåstoppen till färre sekunder. Vi har öppnat dörren till många studier, mycket simulering, mycket utveckling.”

Vem vet? I framtiden kan kanske även våra vardags-elbilar också bara ta ett snabbt depåstopp längs motorvägen.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Comments are closed.