Teslas chef för Semi långtradarprogrammet Dan Priestly höll en presentation på ACT Expo förra veckan där han berättade många intressanta detaljer om den eldrivna lastbilen.
Den 160 tusen kvadratmeter stora fabriksbyggnaden där Tesla Semi ska serietillverkas står nu färdig i Nevada, de håller på att installera tillverkningslinan nu. Samtidigt håller tusen personer på att anställas och läras upp innan produktionen ska börja mot slutet av året. Volymproduktion under nästa år, och när full produktionstakt nåtts kommer 50 tusen lastbilar per år att tillverkas där.
Samtidigt berättade Dan Priestly att de har haft pre-produktion sedan 2022 där de tillverkat förserie-exemplar för internt och externt bruk. De lastbilarna har nu sammanlagt kört över 12 miljoner km, 26 av långtradarna har nu kört över 16 tusen mil var. Läs mer om vad de första kunderna tycker om Tesla Semi här.
Erfarenheterna från de dragbilarna har införlivats i den nästa generations Tesla Semi som ska börja serietillverkas i Nevada. Av många ändringar är kanske de nya backspeglarna lättast att se, och en förbättrad sidoruta som enklare kan öppnas när chauffören ska betala tex broavgift. Lastbilen får även nya batterier, av allt att döma Teslas nya 4680 celler. Batteripacket får något lägre kapacitet mot förut, med bibehållen räckvidd tack vare 7,3% effektivare drivlina. Tesla Semi kommer erbjudas i en 800 km och en 500 km räckvidds variant, där den senare får LFP batterier. Dragbilen får även ett 25 kW e-PTO uttag för anslutning av till exempel kylvagn.
Förutom befintliga laddstationer hos kunderna, som tex den hos PepsiCo kommer Tesla även bygga en landstäckande publik laddnätverk i USA. De har redan börjat byggnation av 46 stationer längs viktiga långtradarrutter som ska stå alla färdiga till början av 2027.
De så kallade Megacharger stolparna kommer leverera 1 200 kW effekt från lätt modifierade Supercharger V4 laddsystem. Laddkabeln får standard MCS (Megawatt Charging System) laddkontakt, utvecklad av samma CharIN konsortium som stått bakom CCS laddsystemet för elbilar. Tesla är medlem i CharIN och har varit involverad i utvecklandet och testandet av den nya standarden.
Genom att använda Supercharger V4 kabinett hoppas Tesla nå samma 99,95% tillgänglighet på dem som för Supercharger laddarna, och de kan servas av samma personal. Megacharger nätverket ska erbjuda snabb, pålitlig laddning till lägre pris än Amerikas billiga diesel, som kostar under tio kronor litern.