Teslas bilfabriker i USA, Europa och Kina ryktas hålla på att förbereda sig för att bygga en billigare Tesla-modell. Underleverantörer berättar om att företaget förvarnat dem om högre volymer nästa år.
“Men vänta nu” säger säker många, “Elon har ju sagt att de ska inte bygga någon 25 tusen dollars bil”. Han vill att Tesla ska satsa på att färdigställa självkörande robotaxin Cybercab, inte bygga någon version av den med ratt och pedaler.
Fast nu är det inte den bilen vi pratar om, utan om den “mer prisvärda modell” som han berättade om vid kvartalsmötena i april och oktober. Inte en helt ny bil för 25 tusen dollar som skulle byggas med “unboxed” metoden – utan om att citat “använda aspekter av nästa generations plattform såväl som aspekter av våra nuvarande plattformar, och vi kommer att kunna producera dem på samma tillverkningslinjer som vårt nuvarande fordonssortiment”.
På earnings call efter senaste kvartalsrapporten pratade Elon Musk flera gånger om att kapa kostnaderna på befintliga bilmodeller: “det är svårare att minska kostnaden med ungefär 20 % av en bil än att designa bilen och bygga en hel fabrik i första hand. Det är plågsamt, liksom. Och det finns inte många filmer om hjältar som minskat kostnaden för en bil med 20%.” “Det är som Game of Thrones fast med slantar. Om du har 10 000 delar i en bil, mycket grov uppskattning, och var och en av dem kostar $4, då har du en $40 000 bil. Så, om du vill göra en $35 000 bil måste du kapa $0,50 i genomsnitt på alla de 10 000 delarna.”
Vi tolkar det som att projekt Juniper kan bli mycket mer än “bara” en ansiktslyft Model Y med lite nya plåtveck. Den största nyheten på den blir kanske inte avsaknaden av blinkersspak eller skärm till baksätet – utan prislappen. Tesla kan komma upprepa chocken när de sänkte priset på Model Y med 150 000 kronor i januari i fjol.
Vissa andra tolkar dock ryktena som att Tesla håller på att utveckla en helt ny bilmodell, ett slags mindre variant av Model Y.
Vem som får rätt kan vi börja ana när Tesla kommer stänga den första av sina fabriker för ombyggnad. Varje större förändring i en bilmodell medför även förändringar i fabriken som bygger den. Nya komponenter kräver nya maskiner som monterar dem. Omfattningen av ombyggnaden kommer indikera omfattningen av förändringarna i nya bilmodellen.
Inför produktionsstarten av ansiktslyfta Model 3 Highland stängde Tesla sin Giga Shanghai bilfabrik i två-tre veckor. Blir nästa ombyggnad liknande, eller mycket mer omfattande?