I helgen kunde förvånade elbilister se ännu en Supercharger station dyka upp på Teslas laddkarta, i Ödeshög, 6 mil norr om Jönköping.
Men vänta nu, Tesla hade ju redan haft en laddstation där, kommer säkert många invända. Ja, företaget byggde en Supercharger station där redan 2014 – som sedan revs i fjol. Tesla brukar bygga sina laddstationer på leasad mark, där en markägare upplåter platsen. Tesla bygger och äger laddarna men de står på leasad mark. Marken i Ödeshög leasades från OKQ8 macken bredvid, som när Teslas tioåriga kontrakt löpte ut inte längre ville förlänga den, har vi hört ryktesvägen. De ville bygga en egen laddstation istället.
Nu har dock OKQ8 byggt sin egen laddstation på en annan plats bredvid istället, så Tesla har fått förnya sitt leasingkontrakt. Då passade de på att bygga en helt ny station med 12 nya Supercharger V4 stolpar på platsen för sin gamla rivna station. V4 stolparna levererar upp till 250 kW var, och har två meter långa laddsladdar för att enklare kunna ladda alla elbilar oavsett tillverkare.
Fackförbundet Seko har en blockad mot Tesla, de vill hindra företaget från att ansluta sina laddstationer till elnätet. Tesla har lyckats runda blockaden ett antal gånger under våren. Stationen i Ödeshög blev nu till i en annan gråzon – Tesla hade ju en fungerande laddstation där förut så de har nog bara återanvänt sin gamla anslutning till elnätet, som fanns kvar medan leasingkontraktet för marken omförhandlades.
Teslas Supercharger laddstationer är öppna för alla elbilister oavsett bilmärke. Ödeshögs nygamla station, belägen på strategisk plats längs E4 kommer hjälpa hundratusentals elbilister från hela Sverige och Europa.