I början när folk började spekulera var Tesla Motors skulle placera sina Superchargers i Sverige var det många som gissade Brahehus, vid E4 i närheten av Gränna. Förutom strategiska placeringen grovt halvvägs mellan Stockholm och Göteborg har rastplatsen också en av Sveriges finaste utsikter.
Vi själva spekulerade också i att Superchargern skulle placeras vid Brahehus i vår beskrivning av hur en framtida resa mellan Stockholm-Göteborg skulle te sig med Tesla Model S, i en artikel i April i år.
När det så blev känt att Tesla Motors placerade sin Supercharger station inte vid Brahehus utan vid Dinners i Ödeshög dryga 2 mil därifrån började teorierna hagla. Anledningen till Tesla Motors val kan dock ha varit mindre konspirationsteoretiskt än man skulle kunna tro. Betrakta E4-ans höjdkurva mellan Jönköping och Linköping:
Brahehus får sin majestätiska utsikt för att den sitter på toppen av ett berg. Skulle Tesla Motors ha placerat sin Supercharger där skulle bilarna de sista kilometerna med sina sista elektroner i batterierna ha behövt kämpa mot rejäla uppförsbackar. Många skulle ha blivit överraskade av uppförsbacken som de inte alls räknade med precis sista kilometern. Bilar vars förare blint litade på kvarvarande kilometrar skulle ha behövts bärgas när berget sög sista elektronerna ur deras batterier kilometern innan Superchargern. Även om lokala bärgningsfirman i Gränna skulle ha gillat utvecklingen var det ett mycket bättre val att lägga Superchargern i Ödeshög.
Kommer man norrifrån Linköpingshållet är Ödeshög innan E4 börjar klättra uppåt bergssidan mot Brahehus. Inga otrevliga överraskningar. Kommer man söderifrån Jönköpingshållet kommer man få skrämselhicka när uppförsbacken vid Gränna suger musten ur batteriet – men sen pustar man ut när batterierna återladdas i nerförsbacken efter Brahehus. Till Ödeshög når man även om mätaren visat 0 vid Brahehus.
Som man kan se är det mycket mer än man skulle ha trott som planerarna måste tänkt på när de utsåg platserna för Superchargers i Sverige. Förutom plats, elledningar, och positivt inställda markägare så måste de hålla ett öga på topografin också. Så vi slipper stå där med elektrontorsk kilometern ifrån Superchargern.
“Skulle Tesla Motors ha placerat sin Supercharger där skulle bilarna de sista kilometerna med sina sista elektroner i batterierna ha behövt kämpa mot rejäla uppförsbackar. Många skulle ha blivit överraskade av uppförsbacken som de inte alls räknade med precis sista kilometern.”
Det är ju precis vad som händer med bilar som kommer från Jönköping nu istället. Förstår inte din slutsats.
Läs ä da till slutet. Jag köper det inte helt och jag har mycket svårt att se hur man skall kunna undvika en centralt placerad laddare i Jönköping i ett längre perspektiv.
Jag köper det rakt av. Den kalkylerade sträckan som bilen ger dig stämmer bättre om man lägger laddaren i Ödeshög. Om mätaren visar att man har 5mil kvar i batterierna när man kommer från Jönköping och man då har 4mil kvar till Brahehus och 6mil till Ödeshög så kommer man bedömt stanna innan och ladda för att komma till Ödeshög medan man skulle tro att man klarar sig hela vägen fram till Brahehus och skulle då bli ståendes i uppförsbacken.
Från Jönköpingshållet har man nu minst 4 mils räckvidd kvar i batterierna när man kommer till uppförsbacken strax innan Gränna, om man har planerat att kunna åka till Ödeshög. Den energimängden räcker nu för att komma upp på berget – på andra sidan är det nerförsbacke så man får regen.
Men om man skulle ha planerat att åka till Brahehus skulle man bara haft 1 mil räckvidd kvar i batterierna på samma ställe – och det skulle inte ha räckt uppför backen.
I och med Ödeshög planerar folk för längre sträcka och laddar batterierna mer inför avfärd söderifrån.