FSD Supervised can handle Arc de Triomphe no problem
If there is a bigger roundabout in France, please let us know in the comments 😀
Pending regulatory approval pic.twitter.com/IPR0jLiOW7
— Tesla Europe & Middle East (@teslaeurope) May 16, 2025
Alla som har kört bil i Paris vet vilket stålbad det är. Speciellt den ökända rondellen kring Triumfbågen är en plats för konstant trafikkaos där vanliga trafikregler verkar ha övergetts och (trafik)djungelns lag gäller. Bilar ilar kors och tvärs och man börjar förstå varför många bilar i staden är lite småbuckliga.
Hur kan en stackars självkörande bil klara den utmaningen? Utan tydligt målade filmarkeringar och med hundratals bilar runt omkring som åker kors och tvärs?
Tesla håller på att testa sin FSD mjukvara runt om i Europa just nu, med bilar som kör runt i flera städer. I Paris lät de mjukvaran ta sig an trafikkaoset runt Triumfbågen. Klarar bilen det klarar den nog även av allt annat Europa har att bjuda på.
Inte nog med att bilen klarade sig helskinnad igenom rondellen, den gjorde det dessutom med bravur. Till skillnad från andra system som är så osäkra förare att de inte vågar ta vänstersvängar, eller är så försiktiga med filbyten att de tvingas till långa omvägar för att ingen släppte in dem tog Teslas FSD sig an rondellen som en mänsklig förare. Den sicksackade mellan bilarna i rondellen, släppte in dem som trängde sig på men var inte rädd för att även själv ta plats.
Jag känner flera i min bekantskapskrets som inte skulle ha klarat sig igenom den där rondellen utan ett nervöst sammanbrott eller plåtskador. Eller som skulle ha tagit evigheter på sig, med arga, tutande fransoser runt omkring. Teslas FSD mjukvara visar en imponerande, självsäker körstil även i dessa krävande situationer.
Mjukvaran Tesla testar heter dock Full Self Driving (Supervised) – ett självmotsägande begrepp där bilen visserligen kör själv men behöver konstant övervakas av den mänskliga föraren bakom ratten, beredd att när som helst gripa in och ta över körningen. Enligt den oberoende sajten FSD Community Tracker klarar bilarna i genomsnitt 367 km stadstrafik innan föraren måste ta över för att undvika en olycka, vilket motsvarar flera dagars körning om man kör de sedvanliga några mil om dagen. Imponerande – men långt ifrån tillräckligt för att släppa bilarna löst helt obevakade.
Tesla håller på att träna FSD mjukvaran så att den lär sig våra europeiska gator, trafikregler och beteenden. Företaget hoppas kunna aktivera den så snart de får tillstånd från myndigheterna. Vilket lär dröja, för lagstiftningen för självkörande förarövervakade bilar är inte ens på plats än. År efter år, möte efter möte kan länderna inte komma överens om reglerna. Det ryktas nu dock om att Tesla eventuellt skulle kunna använda sig av en undantagsregel som finns till för just sådana situationer.