The Boring Company ska bygga tunnel i Chicago

Chicago44

Elon Musks tunnelföretag The Boring Company har vunnit tävlingen om att få bygga förbindelsen mellan Chicagos O’Hare flygplats och innerstaden.

The Boring Company ska borra en tunnel under staden som eldrivna poddar ska susa fram i. Företaget vann före flera andra budgivande konkurrenter som föreslog mer ordinära transportlösningar.

Enklaste sättet att ta sig in från flygplatsen till staden idag är blåa tunnelbanelinjen som tar dig från flygplatsen till centrum på 44 minuter, se kartan ovan. Eller ta taxi som tar ännu mer tid och dessutom kostar mellan 40 och 60 dollar.

Istället för tunnelbanans långa sträckning som stannar i flera förorter ska The Boring Companys tunnel dras rakt under staden direkt in till centrum. Ena stationen är vid flygplatsen, den andra vid det som kallas Block 37 mitt inne i staden där Chicagos alla tunnelbanelinjer korsar varandra – ungefär som T-centralen i Stockholm.

De 25 kilometrarna mellan stationerna ska företagets eldrivna poddar tillryggalägga på 12 minuter genom att åka i över 200 km/h i tunnlarna. The Boring Company ska borra två parallella tunnlar bredvid varandra.

BoringLAX

Varje podd kommer rymma 16 passagerare och nya poddar kommer avgå var trettionde sekund. Till skillnad från tidigare förslag från The Boring Company ska enbart passagerarpoddar trafikera sträckan, inga sådana som tar bilar. Start och stopp sker också från ordinära stationer, inte som ovan förslag (som föreslogs till liknande förbindelse till Los Angeles flygplats) från gatuplan.

Poddarna kommer drivas med samma drivlinor, batterier och elmotorer som sitter i Teslas elbilar. De kommer rulla på hjul, inte använda sig av Hyperloop teknologi.

Priset för en resa uppges till “mindre än $25”. Ordinarie tunnelbanebiljett för sträckan kostar $5, taxi $40-60.

The Boring Company har nu vunnit rätten att bygga förbindelsen mellan Chicagos centrum och flygplats – de får inga pengar från staden. Företaget får själv bekosta byggandet av tunnlarna, en kostnad på uppemot en miljard dollar, för att sedan hoppas kunna tjäna pengar på biljettintäkterna.

Enligt presskonferensen Elon Musk höll i går i Chicago ska de börja borra inom 3-4 månader och beräknas bli färdiga “om 16-24 månader, kanske tre år”. (Verkar bli typiska Musk-tidsplaner alltså.) På frågan hur bolaget ska finansiera bygget, de får ju inte en cent skattepengar, svarade Elon “jag brukar inte ha problem skaffa pengar” till publikens högljudda glädje.

Tagged . Bookmark the permalink.