Är Mercedes B-klass Electric ett hot mot Tesla?

Mercedes Benz kommer att släppa sin första elbilsmodell nästa år: B-klass Electric Drive. Kommer den utgöra ett hot mot Tesla Model S?

Mercedes B-klass är en kompakt MPV, en förlängd version av deras A-klass. Man kan tycka att Mercedes gjorde en till synes udda val av plattform till deras kommande elbil, tills man inser att A- och B-klass har redan från första början varit förberedd för eldrift, med bla plats för batterierna i bottenplattan.

Mercedes B-klass är dock en ganska så liten bil. Dess 4.3 meters längd är till och med tio centimeter kortare än Nissan Leaf. Model S är en mycket större bil. Utseendemässigt är B-klass en MPV så den liknar mer Tesla Model X än S, men B-klass är mycket mindre. Den är dessutom endast femsitsig, till skillnad från Model S 5+2 och Model X äkta sjusitsiga inredning.

Hur är det då med elmotorn och batterierna? Det är här det börjar bli riktigt intressant. Ty Mercedes-Benz skryter med ”Tesla inside”. Ja, denna anrika biltillverkare måste hänvisa till nykomlingen på bilmarknaden för att få kredibilitet och säljframgångar! På kort tid har Tesla blivit garant för häftiga elbilar. Mercedes hoppas med ”Tesla inside” plocka marknadsandelar från BMW i3 som inte kan skryta med samma.

Så ”Tesla inside” betyder att B-klass Electric är som en Tesla? Nej, och det är här problemen börjar på allvar för Mercedes. Vi kan bara fundersamt titta på och skaka på huvudet. Ty första prototypen av B-klass Electric hade 36kWh batterier. Ganska så lite jämfört med Teslas 60 resp 85kWh. Så till produktionsstart så har Mercedes-Benz… minskat på batteristorleken! Japp, det låter helt bakvänt, men de B-klass Electric som kommer att säljas kommer att ha 28kWh batterier – knappt större än Leafs 24kWh.

Och då hjälper det inte att det är Tesla som har utvecklat batteripacket och elektriska drivlinan, bilen kommer ändå bara 18 mil på en laddning. 0-100 på 7.9 sekunder är snabbt, men långt ifrån Tesla-snabbt. Tesla har licensierat sin teknologi till Mercedes, men det syns att det är någon annan som har tagit de ”strategiska besluten”.

Mercedes Benz B-Klasse Electric Drive, (W 242), 2013

”Tesla inside” gäller definitivt inte bilens insida, dvs passagerarkabinen. Som Teslaägare kan man bli full i skratt när man ser B-klass pyttelilla bildskärm och femtielvazillioner knappar. Är det så här ”framtidens bilmodell” ska se ut? Och bilens utsida ska vi inte ens tala om…

Mercedes har inte gått ut med något pris för B-klass Electric än, men oberoende bedömare gissar på priser runt 400 000 kronor. Bensindrivna B-klass kostar kring 250 000 kronor.

Mercedes-Benz missade sin stora chans med B-klass Electric. Skulle de ha stoppat in mer batterier i bottenplattan -och det finns plats för dem- och sålt bilen med 60kWh batteri för 500 000 kronor, med 35 mils räckvidd, och 0-100 på säg 7.0 sekunder skulle bilen ha blivit en intressant konkurrent till Tesla, med den åtråvärda statusstjärnan på fronten. Men även Mercedes gick i samma snålhetsfälla som så många andra tillverkare, och försöker kränga en bil som inte duger för alldeles för mycket pengar.

Kunder kommer billigare undan med Nissan Leaf, som har ungefär samma storlek och räckvidd. Eller så växlar de upp till Tesla Model X som erbjuder bättre prestanda, mer än dubbelt så långt räckvidd, och fler sittplatser i en större bil.

Det B-klass Electric dock kommer att göra är att öppna upp ögonen för fler människor. B-klass Electric verkar även den bli bättre än sin bensin- och diesel-version, så som flera andra bilmodeller. Kunder kommer att testköra vanliga B-klass, och sedan upptäcka att B-klass Electric är så mycket piggare, tystare och bekvämare att färdas i. Synd bara på räckvidden… och då börjar de kolla runt efter elbilar med bättre räckvidd. Speciellt när de Googlar på ”Tesla inside” kommer de hitta sina drömmars elbil – hos en amerikansk biltillverkare vars namn börjar på ”T”!

Tagged , , . Bookmark the permalink.