Bagagelucka, öppna dig!

M3powerLiftgateSpeedy

Tesla Model 3 är en fantastisk bil – men den har en akilleshäl, en komponent som inte når upp till övriga bilens premiumkänsla: bakluckan.

Vi talar inte om att den är en sedanlucka eller ens öppningens storlek – utan att man måste öppna och stänga bakluckan för hand. Många dyrare bilmodeller (och fler och fler inte ens dyra) har motoriserade bakluckor. Tesla Model 3 saknar det ens som tillval.

Stänger man bakluckan på Tesla Model 3 låter det dessutom… ska vi vara snälla kan vi väl säga att ljudet inte har optimerats för premium-känsla. Ett mer billigt, ihåligt “thunk”-ljud har vi inte hört sen typ Yugo eller Lada. Passar verkligen inte Tesla Model 3 övriga image.

Det har därför dykt upp ett antal firmor som säljer olika kit som ska råda bot på problemet. De enklare lösningarna byter helt enkelt ut fjädrarna som öppnar luckan till starkare, som öppnar upp bakluckan hela vägen upp så snart man låser upp låset. Man kan alltså få att luckan öppnar sig själv – men stänga måste man fortfarande göra för hand (dessutom blir det extra svårt att stänga bakluckan pga de starkare fjädrarna som ska tryckas ihop igen).

Nu har dock dykt upp flera nya kit som erbjuder motordriven baklucka till Tesla Model 3, liknande den Model S och X har. Man kan köpa hem gör-det-själv kit för några tusenlappar. Monteringen är dock inget för oss med tummen mitt i handen, det är många sladdar som ska dras kors och tvärs i bilen. Därför är det så glädjande att det nu finns en aktör som erbjuder montering av motordriven baklucka till Tesla Model 3.

Via svenska sajten COzero kan man nu köpa en baklucke-kit till sin Tesla Model 3 och få den monterad av professionell bilverkstad. Priset för en motoriserad baklucka inklusive montering landar på 11,996 kronor inkl moms. Använder du Tesla Club Swedens rabattkod får du 10% rabatt, slutsumman sänks till 10,796 kronor. Fotsensor är ett separat tillval för 479 kronor.

I Stockholm är det Speedy Auto på Östermalm som utför monteringen. De har fått upp rutinen nu och monterar bakluckemotorn på några timmar. Lämnar man bilen på förmiddagen kan man hämta den samma dag. COzero håller på att skaffa samarbetspartner även på andra orter.

Jag åkte dit för att testa en av de ombyggda bilarna. Utifrån syns förstås ingen skillnad men när ägaren tog upp sin mobil, öppnade Tesla-appen och tryckte på trunk-knappen öppnade sig bilens baklucka snyggt och prydligt. En tryck till så stängde den sig igen. Samma sak hände när han tog tag i handtaget i bakluckan, den öppnade sig. På insidan av bakluckan har den även fått en stänga-knapp, med samma ikon för stängning som det finns på Model S motsvarande knapp. Genom att trycka på knapparna kan man även avbryta öppningen, om det tex lågt i tak och man inte vill bakluckan ska öppna sig hela vägen.

Bakluckan kan även öppnas inifrån passagerarkabinen, från mittskärmen. Man kan dock inte stänga den därifrån, pga originalfunktionen i bilen kan endast låsa upp bakluckan, inte låsa den igen. Istället har det monterats en liten knapp under instrumentpanelen, ungefär där man brukar hitta spaken för att öppna motorhuven på traditionella bilar. Ett tryck på den knappen stänger bakluckan igen.

Det finns även en fotsensor som tillbehör som man kan öppna bakluckan med genom att vifta med foten under bakre stötfångaren. Den fungerade dock sådär när vi provade, reagerade inte alltid.

Det är inte helt enkelt att montera baklucke-kittet själv. Mycket sladdar som ska dras kors och tvärs i bilen. Hål som ska borras, knappar som ska monteras. Hela bakre stötfångaren måste monteras bort för att komma åt. Man måste vara ganska händig för att kunna fixa motoröppning av bakluckan.

Jag är glad att det finns nu ett alternativ även för oss andra.

Tänk dock på att detta är en eftermarknadskit som kan påverka din nybilsgaranti. Modifiering av låsfunktioner kan även påverka din bilförsäkring.

Bookmark the permalink.