Byton M-byte

BytonConcept

Det kommer många spännande nya elbilar från Kina. Elbilar som till skillnad från dem från västerländska tillverkare inte försöker efterapa Teslas 7 år gamla bilmodeller utan försöker komma med något nytt i stället.

Företaget Byton startades år 2017 av några avhoppade BMW och Nissan-chefer och är finansierad av välkända iPhone-tillverkaren Foxconn. Deras uttalade mål är att producera uppkopplade elbilar inte enbart för kinesiska utan även för internationella marknaden. Fabriken som just nu byggs i Nanjing, Kina ska leverera de första bilarna redan i år och komma upp i produktionstakten 150,000 bilar per år redan nästa år. Då ska även de internationella leveranserna till Europa och USA börja. Tidsplaner så optimistiska så man nästan skulle tro Elon Musk twittrat dem 😉

Första bilen Byton M-Byte ser kanske inte mycket ut från utsidan. Någonting Hyundai eller Kia skulle kunnat formgivit. Men under golvet kommer 71 kWh batterier sitta i standardversionen, optionalt upp till 95 kWh. Med 40-50 mils räckvidd som resultat. Dubbla elmotorer ger 450 hästkrafter och fyrhjulsdrift. Det sägs att priset för 71 kWh basmodellen kommer börja från $45,000.

BytonMbyteInteror

Men det är på insidan som bilen är revolutionerande. Ovan bild visar hur produktionsfärdiga bilen ser ut. Interiören är som Tesla Model 3 – fast tvärtom. Medan Model 3 är extremt avskalad med en enda centralt placerad skärm har Byton M-Byte också en skärm – fast den är på 48 tum. Fyrtioåtta.

Meningen är att en enda skärm ska ha tre olika areor, visa tre olika saker samtidigt. Längst till vänster, bakom ratten visar den hastigheten och annat sånt instrumentbrädan brukar visa. Mitt på skärmen visar den GPS kartan var bilen befinner sig. Och längst till höger kan passageraren själv få upp spellistor och annat hen kan vara intresserad av. Naturligtvis även surfa på Internet.

Som om den monsterskärmen inte skulle vara nog finns det även en sjutums skärm på själva ratten också. Den pekskärmen används till att styra bilens funktioner, meningen är att föraren ska trycka på den pekskärmen istället för knapporgierna moderna bilar har på sina rattar. Föraren ska även använda den skärmen att styra 48 tums monsterskärmen också, som inte verkar vara touch. Det är på lilla skärmen man flyttar och zoomar stora skärmens GPS karta till exempel.

Mellan framstolarna, där man brukar ha mugghållaren finns det istället en tredje, 8-tums skärm. Med den styr man klimaanläggningen. Men framför allt är det den passageraren kan använda för att styra vad som ska visas på hennes tredjedel av skärmen. De enda fysiska knapparna verkar vara de för fönsterhissarna. Vill man inte trycka på pekskärmar har bilen även geststyrning. De i baksätet har naturligtvis egna touchskärmar som de kan leka med.

Byton vill att bilens förare och passagerare ska använda sig av bilens skärmar och enorma uppkopplade möjligheter under resans gång. Naturligtvis strävar de också efter att bilen i framtiden ska vara självkörande. Framstolarna kan till och med vridas 12 grader in mot varandra så det blir lättare att ha kontakt med dem i baksätet medan bilen kör sig själv.

Kommer Byton lyckas med det? Få användarna att använda små touchskärmar att styra 48 tums skärmen med istället för att bara ta upp sina mobiler och börja pilla på dem? Det får framtiden utvisa. Men en sak är säker: Byton försöker med sin M-Byte inte efterapa Tesla, utan springa förbi dem och skapa något bättre.

Om ändå bara fler tänkte så.

 


TCS ett år sedan: NIO ES8

För ett år sedan berättade vi om en annan kinesisk elbil som försöker springa om Tesla: NIO ES8. NIO har dessutom även tänkt på infrastrukturen kring bilarna och erbjuder både NIO lounger där ägarna kan distansjobba ifrån, batteribytarstationer och till och med valet-charging: du behöver aldrig ladda din elbil, det kommer folk på natten och gör det åt dig!

 


midsommar

Ha nu en trevlig midsommar! Nyheterna återkommer på måndag.

Och boka redan nu i almanackan Tesla Club Swedens månadsmöte på Brostugan söndagen den 30:e juni kl 10!

rps20190428_154031

Tagged , . Bookmark the permalink.