Elon Musk weekendbesök i Europa

ElonHasLanded

I fredags kväll landade Elon Musks privatjet i Belgien. Han flög över från USA för att på plats inspektera starten av de europeiska leveranserna av Tesla Model 3. Tesla tjuvstartade redan i torsdags då de första lyckliga kunderna kunde hämta ut sina bilar. (Efter lite initialt strul då leveransplats och tid ändrades i sista sekunden ett flertal gånger.)

Läser man de amerikanska kommentarerna av leveransstarten är det uppenbart att de flesta inte var medvetna om att detta var första gången någonsin Tesla levererat hela bilar till Europeiska unionen. Hittills levererades alla Teslor isärmonterade, i containers, skeppats till Teslas fabrik i Tilburg, Nederländerna där de monterades ihop innan leverans till kunder. Detta för att kringgå EU-s importtull på 10% på bilar. Fast tricket som fungerade för några tusen dyra lyxbilar går inte längre att göra när tiotusentals billigare bilar ska anlända. Förra veckan var första gången hela bilar levererades med biltransportfartyg till EU. (Norge var enda europeiska landet som fick hela bilar levererade redan förut då de är utanför EU – vi kan förvänta oss att leveranserna dit kommer gå betydligt smidigare.)
M3arrivedZeebrugge

Efter att ha besökt hamnen (och kanske kickat killen som parkerade Teslan bak och fram på bilden ovan? ;-) ) fortsatte Elon Musk till Teslas fabrik i Tilburg (som fortfarande används för Tesla Model S och X leveranser). På lördag kväll fortsatte han sedan till Norge för att diskutera hur verkstadsservicen kan förbättras. Norge har nämligen enorma problem med att alldeles för många Teslakunder måste dela på alldeles för få serviceverkstäder. En situation som snart kommer förvärras av tusentals fler Model 3 kunder – både i Norge och runt om i Europa.

(Du behöver förresten inte Googla Tradisa som står på lastbilens dörr på bilden ovan – det är ett spanskt biltransportföretag som fraktar bilar inom syd- och västeuropa men inte till Sverige.)

På Teslas europeiska huvudkontor i Amsterdam diskuterade de säkert de Europeiska leveranssiffrorna och hur de kan höja antalet beställningar. Vi får hoppas att någon tog mod till sig, harklade sig, stod upp och sa ”well Mr Musk the easiest way to boost European sales is to equip the cars with dragkrok”

Det verkar dock röra på sig på dragkroksfronten då Tesla Owners Club Norway hittade en ”släpvagnsljus kontroller” i de senaste ritningarna över Tesla Model 3 elsystem. Enligt ritningarna skulle den ha kommit i produktion den 9 januari i år. Tesla har inte kommenterat ryktet.

rps20190125_235114

Flera av våra svenska medlemmar har nu fått slutfaktura från Tesla och så kallat VIN-nummer, dvs Tesla har valt ut exakt vilken bil som ska levereras till dem. Enligt vad vi erfar kommer vi svenskar inte få några bilar från första fartyget Glovis Captain som redan anlänt Belgien, utan eventuellt från Glovis Cosmos som beräknas ankomma i morgon eller mest troligt från Grand Aurora som anländer på fredag. Flera av våra medlemmar har fått leveransdatum för sin Tesla Model 3 nästa onsdag den 20:e februari.

Det rör på sig!

Bookmark the permalink.