Tesla har gått med miljardvinst två kvartal i rad nu sedan de fått igång volymproduktionen av sin Model 3 elbil. Q3 var vinsten motsvarande 2.9 miljarder kronor, kvartalet därpå 1.3 miljarder.
Men det finns ett företag till som gör miljardvinst på Tesla Model 3: dess batterileverantör Panasonic.
Medan de flesta betraktar Gigafabriken i Nevada som “Teslas batterifabrik” är sanningen den att fabriken är ett joint-venture mellan Tesla och japanska batteritillverkaren Panasonic. Det är Tesla som äger marken och byggnaden – men Panasonic som äger och driver batteritillverkningsmaskinerna inuti den.
Panasonic har hittills investerat över 3 miljarder dollar i Gigafabriken. Och fortsätter att pumpa in pengar i den, med nya produktionslinor på gång som ska öka fabrikens tillverkningskapacitet ytterligare. ”Flaskhalsen för Model 3 produktionen har varit våra batterier. De vill att vi ska göra så många vi bara kan.” avslöjade Yoshio Ito, chefen för Panasonics bilverksamhet tidigare.
Det är inte bara företaget Tesla som har gjort en enorm chansning med Model 3 och Gigafabriken utan även japanska Panasonic. Nu börjar dock investeringarna löna sig för alla inblandade parter.
Företaget Panasonic som helhet visade upp en ganska dyster kvartalsrapport härom dagen, och har varnat för lägre vinst än väntat när deras brutna räkenskapsår slutar i mars. Orsaken anges främst vara minskad efterfrågan från Kina som ett resultat av Trumps handelskrig. Förutom batterier tillverkar Panasonic faktiskt allt möjligt mellan himmel och jord. Det finns dock en lysande stjärna mitt i allt tråkiga i kvartalsrapporten: bilbatteriverksamheten redovisar vinst motsvarande 1,4 miljarder kronor. “Försäljningen och vinsten mot Tesla har ökat” säger Panasonics ekonomichef Hirokazu Umeda.
Panasonic har alltså börjat tjäna pengar på batterierna de levererar till Tesla. Det är värt att påpeka att Panasonic gjorde lika stor kvartalsvinst på batterierna som Tesla gjorde på “resten av bilen” så att säga. Båda kring motsvarande 1.3-1.4 miljarder kronor. Vilket visar att man kan tillverka billiga elbilsbatterier och ändå gå med vinst. Bara man kommer upp i tillräcklig volym.
Medan gigafabriken i Nevada fortsätter att byggas ut är det mer oklart om den nya kinesiska gigafabriken kommer använda sig av Panasonics batterier eller inte. Elon Musk sa på senaste aktiägarmötet att “vi kan egentligen använda vilka 2170 kemier som helst. Vi förväntar oss använda celler producerade i vår Gigafabrik i Nevada och celler producerade i Japan och celler producerade lokalt i Kina.” I samband med Panasonics kvartalsrapport sa dock deras ekonomichef Hirokazu Umeda att “vi har produktionsanläggningar för cylindriska batterier i USA, Japan och Kina. Vi håller på och analyserar varifrån det skulle vara lämpligast att leverera batterier”, vilket skulle kunna tyda på att det fortfarande blir Panasonic som levererar celler till de kinesiska Teslorna, även om de tillverkas i Kina.
Vissa har spekulerat i om Teslas köp av företaget Maxwell häromdagen skulle kunna vara ett första steg att lösgöra sig från Panasonic? Köpet skulle kunna vara ett sätt för Tesla att skaffa nödvändig kunskap. Tesla har gjort många gånger förut att först köpa in komponenter från extern partner men sedan börja tillverka dem själv. Allt från autopilotsystemet till bilstolar. Även om så skulle vara fallet med batterier kan de inte gärna kasta ut Panasonic från Gigafabriken i Nevada (som ju är samägt med japanerna) – men kanske bygga framtida gigafabriker i till exempel Europa utan Panasonics hjälp?
Samtidigt hör vi nyheten om att Panasonic ska starta batterisamarbete med Toyota – kanske om två år. Någon gång mot slutet av 2020 planerar de starta ett samägt bolag som ska utveckla och tillverka prismatiska solid-state batterier för elbilar.
Avslutningsvis kan vi dock konstatera att de 86,555 bilar Tesla producerade sista kvartalet i fjol inte enbart gav Tesla motsvarande 1.3 miljarder kronor i vinst – utan även gav bilarnas batteritillverkare Panasonic 1.4 miljarder kronor till i vinst. Det blir sammanlagt drygt 31 tusen kronor per bil.
TCS ett år sedan: Solid State batterier
Man hör ofta talas om så kallade solid-state batterier som en framtida batterilösning för elbilar. Men vad är det för slags batterier egentligen? Vi förklarade teknologin.
Maxwell har ju en del spännande patent också. Om dessa ingår i köpet så kanske det är något tesla är ute efter?
“http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO2&Sect2=HITOFF&p=1&u=%2Fnetahtml%2FPTO%2Fsearch-bool.html&r=0&f=S&l=50&TERM1=Maxwell+Technologies&FIELD1=AANM&co1=AND&TERM2=&FIELD2=&d=PTXT”
Om jag får gissa så ingår de absolut i köpet och kanske även är en av de större anledningarna till köpet.
Maxwell tillverkar även bra kondensatorer som kan användas vid peakpower i några sekunder när en BEV skall från noll till hundra tar det ca 5 sekunder om kondensatorer han klippa dom första 2,5 är mycket vunnet. Även omkörning osv. och de laddas lika fort upp igen.
Batteriet kan göras mindre bilen väger mindre och priset går ner.
Apropå batterier vill jag krypa till korset igen, Tibor. För ett tag sedan argumenterade jag ju livligt emot dig angående Nikola och deras bränslecellslastbilar. Du hävdade att (Teslas lastbil med) batterier var bättre medan jag menade att bränsleceller passar lastbilar bättre. Nu börjar även Nikola ändra sin inställning till din. https://insideevs.com/nikola-announces-electric-ev-semi-truck/ Ingen idé att någonsin argumentera emot dig TIbor, hoppas jag lär mig någon gång…
Du och frugan har fundamentalt olika inställning till hur ofta jag har rätt 🙂