Fastned

Fastned

Holländska laddoperatören Fastned har idag över 60 laddstationer runt om i Nederländerna, ofta med flera CHAdeMO/CCS komboladdare på varje ställe. När de ville expandera med fler och snabbare laddstationer i flera länder tog de till en annorlunda finansieringslösning.

I December i fjol sålde de obligationer till allmänheten, via en gräsrotskampanj kunde man investera i de nya laddarna mot 6% årlig avkastning de närmsta fem åren. Inom 24 timmar fick de in 3 miljoner Euro, och när kampanjen var slut -i förtid, redan efter 10 dagar- har de fått ihop över 12 miljoner Euro. Suget visade hur gärna folk vill investera i gröna framtidslösningar.

Nya kapitaltillskottet kommer Fastned nu använda till att installera 150 och 350 kW laddstationer i Nederländerna, Tyskland, och i framtiden kanske även andra europeiska länder.

Kampanjen gav även en unik insyn i en laddoperatörs ekonomi. De 60 laddstationerna betjänade i Q3 2017 4786 kunder (en ökning med 88% sedan året innan), som laddade sammanlagt 245,030 kWh (+113% jämfört med året innan) och betalade 118,024 Euro (+111%). Fastned tar €0,59 per kWh men erbjuder även billigare prisplan för stamkunder. Man betalar antingen via app, SMS eller valfri laddkort – Fastned accepterar många av de olika laddkort som finns i Europa. (Men inga kreditkort. Suck.)

En intressant detalj är CHAdeMO adaptern Fastned har utrustat flera av sina laddstationer med. Vill någon ladda sin Tesla men inte har en egen CHAdeMO adapter med sig kan hen använda sig av Fastneds egen adapter fastkedjad till en stolpe:

Föredömligt! Något våra svenska laddoperatörer också borde ta efter! Och de kanske också skulle kunna starta egna gräsrotskampanjer för att snabbt få in tillräckligt med kapital för snabbare utbyggnad av sina laddnätverk?

Bookmark the permalink.
  • https://snalgrisen.blogspot.se/ Snålgrisen

    Det är fantastiskt att det fungerar utmärkt att tanka med visa-kort för bensin, diesel etc, men inte vid laddstationer. Är det en kostnadsfråga? Låter obegripligt att behöva hålla reda på hur man ska ladda vid olika laddplatser. Ska man ha ett green charge, kort, kan man beställa ett sånt, vart funkar det, finns det i kassan hos Maxi eller är laddaren avstängd när IKEA har stängt för dagen? Flera problem som är till Teslas fördel och som gör att gemene man kanske blir osäker på om det är värt allt krångel att köpa en icke Tesla-elbil.

    Vem hade accepterat ovan krångel när man köper en bensinbil. Givetvis ska det gå att tanka 24/7 överallt och givetvis ska det gå att betala med de vanligaste betallösningarna. Allt annat är obegripligt.

    • JH

      Kreditkort är komplicerat och omgärdat med mycket kraftiga reglementen och restriktioner. Enda anledningen till att petroleum industrin har kreditkort i automatstationer är i kraft av sin ekonomiska storlek och tyngd (och historisk hävd). Finns inte en chans att små företag som detta får en kreditkortslösning som blir godkänd med den riskprofil man har… I vart fall inte till en rimlig peng.
      Däremot ser jag inte riktigt varför man behöver komplicera saker och ting så förbannat. Det är ett mindre problem att registrera sitt kreditkort centralt hos dem, och ta betalt mot ett konto som är knutet till en RFID (varför inte fast monterad i bilen?). Det borde ju vara en rimlig lösning. Om läsaren fanns i handtaget skulle man i princip bara ta ut handsken, sätta den i bilen, och blippa RFID brickan mot handtaget. Klart. Resten sköts automagiskt och man betalar via ett centralt konto.

      Idealt skulle det vara en separat betaltjänst som servar flera kedjor så att en och samma tagg kan fungera på flera kedjor, och pengarna distribueras från centralpunkten till respektive kedja… Men det kan ju krävas samarbete då så det tror jag väl inte kommer hända…

      • Öbo

        Det finns redan en sådan lösning hos t ex laddoperatören Virta där man kan gå in på en websida och välja laddstation genom att ange dess nummer och betala med kreditkort utan registrering, https://charge.virtaglobal.com/ . De erbjuder även att man kopplar kreditkortet till RFID och app. Helst av allt skulle jag vilja att operatörerna skulle har roaming mellan varandra.

        • JH

          Ja, det var väl det jag tänkte med mitt inlägg ovan (roaming). Jag skulle vilja att staten faktiskt ställde det som lag krav.

        • Pubbe

          Online betalning är en card-not-present betalning där man inte använder pinkod. Lösningen tillhandahålls av en psp (payment service provider) som har alla pci-certifieringar som krävs. Man bakar in deras bibliotek i websidsn och betalar oftast någon % per transaktion. Dvs kostnaden är relativ till transaktionsvolym.

          För att sätta en terminal ute, obemannad, så måste man köpa en terminal per laddstation, och terminalen ska vara godkänd enligt pci upt (unattended payment terminal) regelverket. Sen ska terminalerna manageras vilket kräver att man centralt driftar en management lösning. Denna ska hostas i en pci godkänd miljö, och därifrån ska man skicka ut uppdateringar och annat.

          Kan gå vidare med installationen, initieringen, nyckelhantering, respons på larm och lite annat men tror ni förstår vart jag är på väg :)

          UPT terminaler är svindyra, kan inte jämföras med typ bensinmackar som kan dela kostnaden på 2000 terminaler. Du behöver helt enkelt hög volym och många terminaler för att det ska löna sig

    • perwis

      Tror mer det handlar om att i Nederländerna är det mer vanligt med andra betalsätt än Visa och MC.

    • Erik Åslund

      Nu är jag inte i servicebranschen längre, men förut fick större bolag bättre villkor av bankerna, av småskuttare tog bankerna i alla fall längre tillbaka både en inte alldeles försumbar månadsavgift per ”läsare”, och avgift per transaktion, och procent på beloppet. Vet inte hur det är nu, men antar att det är riskabelt att göra sig beroende av tredjepart om man inte ingår in en stor koncern eller annan organisation.

      • Storapa

        Ja, det är nog en inte helt försumbar kostnad. Särskilt om man tar deras försäljning för Q3 2016 (ca 50000 euro) delat med 60 stationer (kanske var färre förra året, men vi räknar på samma antal). Det blir mindre än 100kr per dag och station i intäkt, inte mycket marginal kvar för en säker kortbetallösning..