Tesla har länge sålt en CHAdeMO adapter som låter Model S och X ladda på publika snabbladdarstationer. Adaptern kopplar man på snabbladdarens CHAdeMO kontakt och ansluter den sedan till bilen. Tesla säljer den för ungefär 5000 kronor.
Nu rapporteras det att den adaptern inte passar till Tesla Model 3. Rent mekaniskt har Tesla Model 3 samma kontakt i USA som både Model S och X, men mjukvarumässigt händer det ingenting om adaptern ansluts, laddningen kommer inte igång.
Är det ett medvetet val av Tesla att inte längre stödja CHAdeMO? Eller handlar det bara om att mjukvarustödet hann inte utvecklas färdigt utan kommer i en senare release? Ingen som vet än.
Faktum är att när Tesla först lanserade idén om CHAdeMO adapter var det innan de började bygga sina egna Supercharger laddstationer. Sedan dröjde det länge innan adaptern började säljas till kunder. I takt med att fler och fler av Teslas egna Supercharger stationer byggts har adaptern börjat spela ut sin roll menar många. Tesla kanske tycker att nu när de har en egen laddinfrastruktur behöver deras kunder inte längre förlita sig på andras. Det är därför det även visas endast Teslas egna laddstationer på bilarnas navigationskartor.
Andra menar att Tesla inte kommer stödja CHAdeMO längre nu när de har gått med i konsortiet bakom konkurrerande CCS kontakten. Att Tesla snart kommer lansera en CCS adapter för sina bilar i USA – och kanske rent av kommer leverera bilar med inbyggd CCS kontakt till Europa.
Men enklaste förklaringen är kanske ändå att Model 3 stödjer inte CHAdeMO adaptern – än. Precis som den inte hade FM-radio eller automatiska vindrutetorkare heller när de första bilarna levererades – men som las till via trådlösa mjukvaruuppdateringar. Stödet för CHAdeMO adaptern kanske helt enkelt ligger längre ner på Teslas långa att-göra-lista för Model 3.
Medan Teslaägare i centrala Europa säkerligen klarar sig utan vare sig CHAdeMO eller CCS laddmöjligheter behöver vi i Sverige nog något slags alternativ att falla tillbaka på när vi beger oss ut på resor bortom Teslas eget Supercharger snabbladdarnätverk. Så vi hoppas att tids nog får vi möjlighet att snabbladda våra Model 3 även på CHAdeMO eller CCS snabbladdare – antingen via någon adapter eller via inbyggd kontakt i bilen.
Elon will solve this and fill my life with delight. But thats done “Elon time”…
De gångerna jag behöver använda min Chademo-adapter är just när jag åker ner till kontinenten. Supercharger finns det gott om, men bara utmed motorvägarna. Lite inåt landet behöver man ett alternativ och slöladdning med typ2 är inte riktigt lika smidigt.
Det kan även vara så att adaptern inte stödjer model 3, så det kanske kommer en ny modell som stödjer alla nuvarande Teslor. Alternativt kanske det går att uppdatera mjukvaran i dem.