Många har jämfört Tesla Model 3 med General Motors elbil Chevrolet Bolt. Att Bolt skulle vara Tesla Model 3 närmsta konkurrent. På grund av bilarnas snarlika räckvidd och prislapp. Jag som har suttit i bilarna kan dock intyga att något slags konkurrens förekommer inte, Model 3 känns mycket mer som en premiumbil än vad Bolt är.
Men nästa generations Bolt kan ändå komma överträffa Tesla Model 3, på grund av en unik detalj. Eller snarare en unik detalj som saknas:
Enligt 2018 Self-Driving Safety Report som General Motors precis har släppt kan nästa generations Bolt komma produceras utan ratt! GM dotterbolag Cruise har kommit så pass långt i sitt arbete med självkörande bilar att de vågar överväga producera rattlösa bilar.
Cruise har redan idag en testflotta bestående av hundratals självkörande Bolt som kör runt i flera städer i USA. Fram till i höstas hade de alltid en förare bakom ratten beredd att ingripa – men sedan i December i fjol har de även genomfört testkörningar helt utan förare.
Medan andra spekulerar i om självkörande bilar kommer komma om fem eller tio år har Cruise -tillsammans med Google-ägda Waymo- börjat köra runt med helt självkörande bilar på allmänna gator i San Francisco redan i fjol! Den revolutionen som så många väntar på har i all tysthet redan inträffat.
Cruise har därför börjat skissa på nästa generations Bolt, som de hävdar kommer bli första massproducerade självkörande bilen. Kalla på bilen från din mobilapp, slå in destinationen du vill åka till på mittskärmen, så skjutsar bilen dig dit du vill. Verklighet redan idag för Cruises anställda, och kan bli din redan nästa år. GM har redan påbörjat det troligtvis massiva pappersarbetet för att få tillstånd sälja en sådan bil i USA.
Prislappen kommer dock troligtvis bli astronomisk. Bilen sägs få fem LiDAR sensorer, 16 kameror och 21(!) radar. Som levererar sin data till dubbla datorer där den ena är ständigt beredd att ta över om den andra fallerar. Ovanpå det har bilarna dessutom utrustats med ett helt separat system för nödbromsning av bilen, liknande det fler och fler moderna bilar har. Till och med om bilens huvudbatteri fallerar finns det ett nödbatteri som kan leverera tillräckligt med el för att på ett säkert sätt få stopp på bilen. Alla system är på så sätt redundanta vilket är bra för säkerheten fast oerhört kostsamt. De första bilarna kommer troligtvis ingå i testflottor och möjligtvis taxibolag men inte ägas av privatpersoner.
Betraktar man spartanska interiören för självkörande Bolt inser man hur Elon Musk ville att Tesla Model 3 skulle vara:
När första prototypen av Model 3 visades upp pratade han om att interiören inte var färdig, utan skulle bli mycket häftigare i produktionsbilarna. Men sedan när produktionen kom igång var de första bilarnas interiör mer eller mindre exakt som prototypens.
Troligtvis ville Elon Musk att Tesla Model 3 skulle bli världens första helt självkörande bil. Men när hundratusentals köpare förbeställt bilen tidigarelas produktionsstarten. Därmed skulle självkörande programvaran inte bli färdig tills bilarna börjat levereras. Så de fick ge sig och leverera Model 3 med ratt. Märk väl att alla reglage som behövs för manuell körning är på rattstången. Inga omkopplare för tex ljuset finns på instrumentbrädan. Nu blir det snarare Model Y som kommer bli självkörande – eller någon framtida generation av Model 3.
Tesla verkar vara något bakom Cruise i utvecklingen av självkörande bilar. Dels om man tittar på demovideos, men framför allt med tanke på Cruises testflotta som redan idag kör runt utan förare. Fast det Tesla försöker utveckla är något helt annat än kommande Bolt: en billig självkörande bil. Med så få och så billiga sensorer att priset inte skenar iväg utan kan köpas av privatpersoner.
Så GM kanske kommer släppa världens första bil utan ratt – men Tesla kommer sälja världens första folkbil utan ratt.
Närmsta veckorna kommer Tesla ha flera events i Skövde. En tjänstebilskväll på Scandic Billingen den 23:e Januari där de informerar om hur pass förmånligt det är att ha en Tesla som tjänstebil. Följt av ett ägarevent Cars & Coffee den 8 februari för Tesla-ägare. Och från och med idag ända till 9 Februari finns det en popup-butik vid Elins Esplanad där man kan både titta på och provköra Model S och X bilar! Därefter blir det Sundsvall och Kalmar.
Mycket spännande detta! Tycker jag hör även insatta personer som envist hävdar att visst, de självkörande bilarna kommer MEN inte före 2030. Som du nämner så verkar GM snarare satsa på att faktiskt få ut en bil som kan köra själv så fort det bara går och använder sig av all teknik dom kan komma åt (och då drar priset givetvis iväg) medan Tesla satsar mer på lång sikt. Vilket som blir rätt väg att gå i det långa loppet får framtiden utvisa men det ska verkligen bli kul att se om GM lyckas med detta!
Tror att 2025 kommer kanske ungdomar inte bo i lägenhet utan köper sig en bil typ Enride inredd som en husbil typ swissarmy knife och bor/lever där saker händer för tillfället. När dom behöver en mindre bil kallar dom på en.
Förändringar kommer fortare än vad vi kan ana och dessa kommer inte vara som vi lever idag.
Det skulle förmodligen vara billigare än att köpa hus i vart fall… 🙂
Rekommenderar ett avsnitt av podden “the tesla show” för den som vill nörda ner sig i Cruise:
http://theteslashow.com/episodes/82-cruise