Model S batteriförsämring

ModelSrange

Holländsk-Belgiska Teslaklubben har sammanställt statistik över sina medlemmars bilars batteristatus, som Maarten Steinbuch sedan har gjort en interaktiv graf av. (Klicka på bilden ovan för att öppna den interaktiva versionen av den.)

Frågan de naturligtvis var ute efter var att utröna hur mycket bilarnas batterier försämras med tiden?

Vi visste sedan tidigare att Tesla Roadsterns batterier tappar ca 15% av sin kapacitet efter 16 000 mil (tack vare Plug In Americas undersökning av 126 bilar). Vi hörde också om Model S ägaren som har kört 12 000 mil och tappat endast 7% batterikapacitet. Men en enda Model S är inte tillräckligt mycket statistiskt underlag.

62 bilar däremot är det. Det är så många som ingår i statistiken ovan, som visar att Tesla Model S tappar ca 5% av sin batterikapacitet efter 8 500 mil. Extrapolerar man kurvan blir det ca 6% efter 10 000 mil och 7% efter 12 000 mil, precis som ägaren vi nämnde ovan har uppgett.

Men det allra märkligaste med kurvan är att batteriförsämringen verkar vara mest påtaglig i början – sedan avtar farten av degradering! Tvärt emot vad många skulle trott.

Sättet siffrorna i grafen togs fram var att ladda batterierna 100% fulla och sedan anteckna Rated range siffran bilen uppger – inte helt vetenskapligt korrekt, men det bästa man kan göra med enkla medel. Hänsyn har heller inte tagits till omgivningstemperatur eller hur pass balanserade batterierna har varit. Vi ser fram emot mer korrekta mätmetoder i framtiden, men som en fingervisning duger dock ovanstående undersökning. Farhågor om uttjänta batteripack som behöver bytas flera gånger under bilens livslängd verkar bli mer och mer avlägsna för varje ny sådan här undersökning som görs.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Nicklas

    Problemet med denna räknemetod är ju att Tesla mycket väl kan ha anpassat hur de mäter ”Rated range” sedan starten av mätningarna… De kanske kommit på bättre sätt att räkna… Därför sätter jag inte så värst mycket notis i att det föll mycket i början… En sådan sak kan mycket väl förklaras med uppdaterat räknesätt… Lite beroende på över hur lång kalenderperiod dessa mätningar gjorts…

    • Filip

      Jag tror att alla mätningar har gjorts på olika bilar men vid samma tidpunkt. Dvs. samma rated range mätmetod. De punkter som visar bilar som gått några hundra mil är alltså rätt nya o de som har gått längre är andra bilar som är äldre.

      • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

        Nja, jag tror inte det. Punkterna är ju markerade med vilken användare som har rapporterat, och många användare har rapporterat in flera punkter. Jag tror inte de användarna har fyra bilar, utan har rapporterat in fyra gånger under månaderna som har gått.

  • Fd_offentlig

    Jag håller med Nicklas, det kan vara en mätförändring. När min MS var ny för 2 år sedan höll den 306 ideal miles och sakta ner mot 300. Efter ca ett år och 2000 mil kom en stor nedgång på ca 3-4%. Den tidpunkten sammanfaller med när många av bilarna i statistiken var nya. Innan och efter det låg min bil ganska stabilt. Nu med 4000 mil ligger den ca 5% ner, stabilt.

  • Pingback: Isärplockad Tesla-batteri - Tesla Club Sweden

  • Kalle Centergren

    hmmm, de borde finnas ett bettre sett att räkna på. bara man använder kända förbrukare som har färre variabler än körning.
    man skulle kunna ladda fult (långsamladda så att BMSen topp balanserar cellerna ordentligt.) sedan sätter alla på värmen på fult ös med öppna dörrar och ser hur lång tid det tar tills man är på 0 (tyvärr tar de lång tid) om värmaren i model s är på 6 kW kommer de ta runt 14h. men de kräver ju att alla har samma antal förbrukare på (lampor och sånt)