Model S fyrhjulsdrift

Att Tesla kommer att erbjuda fyrhjulsdrift som tillval till Model S nästa år är en öppen hemlighet. Model S delar ju bottenplatta och drivlina med Model X, där Tesla officiellt har bekräftat fyrhjulsdrift som tillval.

Tesla implementerar fyrhjulsdrift med hjälp av en extra elmotor som driver framhjulen, som komplement till den befintliga elmotorn som driver bakhjulen. Öppnar man “motorhuven” på Model S så ser man “frunken” – främre bagageutrymmet. Längst inne mot passagerarkabinen finns det ett rektangulärt hål idag – det är där främre elmotorn kommer att sitta. Det mesta av främre bagageutrymmet kommer alltså att bevaras opåverkat även i bilar med fyrhjulsdrift.

Den främre elmotorn kommer att bli hälften så stor som den bakre, och ha en lägre utväxling. Den kommer att förbättra Model S accelerationsvärden, fast hur mycket vet vi inte än, Tesla har inte släppt några siffror.

Men förutom bättre acceleration så kommer den extra elmotorn även ge en annan, mer oväntad, fördel: den kommer att förbättra bilens effektivitet vid högre farter. Dagens bakre elmotor har en utväxling optimerad för framför allt lägre farter -under 100km/h- och snabb acceleration. Vid motorvägsfarter måste elmotorn snurra lite väl fort för att vara optimalt effektiv. I och med att den främre motorn kommer ha en annan utväxling kan Tesla optimera den motorn och på så sätt minska bilens elförbrukning vid högre farter. En fyrhjulsdriven Tesla kommer alltså att komma längre i motorvägsfarter än en bakhjulsdriven, och vara piggare vid tyska motorvägsfarter. Fyrhjulsdriften kommer också naturligtvis att förbättra stabiliteten och framkomligheten för bilen, speciellt på halt underlag på vintern.

Tesla har inte släppt någon pris för fyrhjulsdriften (de har officiellt inte ens bekräftat den) men utgår vi ifrån deras övriga tillvalspriser kan vi förvänta oss fyrhjulsdriften landa på ungefär 100 000 kronor.

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.