NEVS el-SAAB

Svensk-kinesiska elbilstillverkaren NEVS har visat upp en av de fyra prototyperna av sin el-SAAB. Som vi rapporterade tidigare rullar nu runt fyra prototyper av SAAB 9-3 EV på vägarna i Sverige, varav en nu visades upp för allmänheten och massmedia. Ingen fick dock testköra bilen.

Läser vi bilens specifikationer börjar man förstå varför. 0-100 på 10 sekunder är kanske acceptabel men inte mer. Men toppfart 120 km/h? Och endast 20 mils räckvidd? Det dög kanske för två-tre år sedan, men inte nu för tiden.

SAAB 9-3 EV har en 100 kW (136 hästars) elmotor och 37 kWh batterier. NEVS påstår den har 20 mils räckvidd enligt NEDC körcykel. Motsvarande värden för Nissan Leaf är 80 kW, 24 kWh och 200 km. Med utgångspunkt av dessa siffror kan vi gissa oss till att medan Nissans påstådda räckvidd på 200 km är mest fantasier kan nog SAAB 9-3 EV på riktigt klara komma så långt.

Men att toppfarten är begränsad till 120 km/h visar att NEVS har tvingats till en väldigt hög utväxling av elmotorn. Den får på så vis mer kraft men dess max varvtal inträffar redan vid väldigt moderata farter. Lägre utväxling på motorn skulle höja toppfarten men göra 0-100 km/h accelerationen ännu långsammare. För att få acceptabla maxhastighet och accelerationssiffror skulle kräva större elmotor, med ökad förbrukning som resultat och minskad räckvidd. Knepet att minska på bilens vikt kan NEVS inte ta till iom att de använder en befintlig SAAB 9-3 kaross som bas. Knepiga kompromisser ingenjörerna i Trollhättan måste kämpa mot.

NEVS enda chans till att få till en storsäljare är att försöka sälja bilen till ett lågt pris – ett pris på runt 340 000 kronor skulle placera den i samma liga som Nissan Leaf, och lite billigare än e-Golf.

(Nedanstående bilder är hämtade från artiklar i flera olika tidningar. Klicka på bilderna för att komma till respektive originalartikel.)

Öppnar man motorhuven möts man av samma virrvarr av komponenter som i Leaf, Zoe och övriga elbilar. NEVS lyckas inte med samma konststycke som Tesla, att gömma elmotorn och befria “motorhuven” till bagageutrymme. Batterierna har de dock gömt på samma sätt som Tesla i bottenplattan.

Mittskärmen är touchskärm, fast klart mindre än Teslas, mer i stil med Renault Zoes. Växelväljaren är dock berömvärt enkel – krångligare än så behöver det inte bli på en elbil! Nyckeln ska in i låset mellan stolarna på gammalt SAAB-vis. Dock är det nog P och inte R man ska trycka för att få ut nyckeln igen 😉

Instrumenteringen var snygg förra millenniet. Det syns tydligt att SAAB 9-3 är i grunden en väldigt gammal bilmodell. Mycket riktigt hoppas NEVS egentligen på nästa generations SAAB plattform: Phoenix. Deras slutgiltiga elbil vill de basera på Phoenix-plattformen, inte 9-3. Problemet är att de pengar som skulle behövas till att göra en riktig elbil baserad på Phoenix-plattformen – de pengarna har inte NEVS.

Vi kan inte låta bli att undra vad det är för elbil Teslaägaren och elbilsentusiasten Christian von Koenigsegg skulle kunna ha byggt om han skulle ha köpt SAAB? Han ville nämligen köpa fabriken när det begav sig, men var bestört över den totala bristen av entusiasm han mötte från svenskt håll. Enligt hans egen utsago ville han bygga en elektrisk sportbil där, en värdig utmanare till Tesla. Nu blev det istället NEVS som köpte fabriken, och försöker tillverka där en ljummen utmanare till Nissan Leaf. Även om NEVS lyckas fixa finansieringen undrar vi lite försynt hur SAAB 9-3 EV ska lyckas i dagens hårdnande elbilsklimat, med motståndare som Volkswagen, Nissan, BMW, Renault – och inte minst Tesla?

 


TCS ett år sedan: Model S på vintern?

Vår nyhet för ett år sedan var att Tesla Model S klarar vinterklimat. På den tiden har Model S inte kommit till Europa än, så enda erfarenheten var från de nordliga delstaterna i USA, och Kanada.

Sedan dess kan tusentals norrmän intyga att Tesla Model S klarar de kalla vintrarna i ett avlångt land högt uppe i norr, så det frågetecknet har rätats ut till ett utropstecken.

Gemene man är dock fortfarande osäker på ifall elbilar verkligen kan köras på vintern också. Vi har en riktig roll här att utbilda. Nästa vinter tänkte vi på Tesla Club Sweden arbeta hårt med att föra ut budskapet att elbilar inte bara kan köras på vintern – de är underbart sköna och varma att göra det i!

 

 

 

Tagged . Bookmark the permalink.