Nvidias självkörande bil

DrivePX

Tesla Motors autopilot lär sig genom att betrakta hur människan bakom ratten kör. Bilens radar, kamera och andra sensorer är konstant på -även när det är du själv som kör- och bilens autopilot förbättrar sig genom maskininlärning, genom att beräkna hur den skulle ha kört bilen i givna trafiksituationen och sedan jämföra med hur människan bakom ratten gjorde. Autopiloten ”spionerar” på dig och lär sig bli bättre genom att betrakta hur du människan kör bilen.

Autopiloten förbättrar sig på det viset – men från början i grunden finns algoritmer, mjukvara som Teslas ingenjörer har tagit fram som styr bilen. Google har gjort på liknande sätt i sina självkörande bilar – ett grundprogram som sedan kan förbättras och delvis även förbättra sig.

Företaget Nvidia, som förutom grafikkort även forskar i autonoma bilar har gjort annorlunda: deras bil styrs av ett neuralt nätverk som började lära sig köra bil från grunden. Nedanstående video visar hur den började med att lära sig köra: utvecklarna satte upp ett antal koner på en parkeringsplats och lät bilen köra igång. Den körde förstås rakt fram och rätt över konerna. Då kastade sig föraren på bromsen och lärde bilen att den har gjort fel: man får inte köra på dem. Undan för undan lärde sig bilen att undvika konerna. På samma sätt fortsatte de lära bilens ”elektronhjärna” (underbart gammalt uttryck som i det här fallet faktiskt börjar närma sig sanningen) hur man kör en bil. Forskningsrapporten Nvidia har publicerat berättar att systemet bygger på 27 miljoner neuralförbindelser.

Nu efter ett års intensiv utbildning av bilen kan den köra på omärkta oasfalterade vägar, genom snö och regn och bilen till och med fattar tillfälliga vägarbeten med vägkoner (var ju bland det första den lärde sig att undvika dem). Sånt som förut betraktades som omöjliga utmaningar för autonoma fordon.

Ännu mer fascinerande är att bilen klarar allt detta med endast några kameror som tittar på omgivningarna. Inga dyra laserscanners som Googles självkörande bilar har behov av. Egentligen är det ganska självklart: när du kör har du också bara två ögon du tittar med, inga lasrar. Men för att datorer ska kunna ”fatta” bilderna från en kamera behövs det otrolig beräkningskapacitet och väldigt stora neurala nätverk. Bilden högst uppe på sidan visar hur systemet känner igen objekt i sin omgivning.


Nvidias chefsutvecklare Mike Houston visar lite mer detaljerat i videon ovan hur deras system känner igen olika objekt längs vägen.

Det som gör allt extra spännande är att det är en öppen hemlighet att Tesla Motors samarbetar med Nvidia om deras nästa generations autopilot, kallad autopilot 2.0. Vi hoppas Elon snart står på en scen och visar upp nästa generations autopilot som baserar sig på Nvidias helt spektakulära teknologi!

Tagged . Bookmark the permalink.