Powerpack

När Tesla Motors visade upp sitt Powerwall hemmabatteri visade de också upp dess industriella variant Powerpack. Nu har de släppt mer info om Powerpack på sin amerikanska sajt, där man även kan beställa dem.

Powerpack

En Powerpack lösning består av flera batteriskåp med 100 kWh lagringskapacitet i varje skåp (till vänster i bilden ovan), och en gemensam kontroll- och nätanslutningsenhet för dem. Batteriskåpen väger 1720 kg styck och innehåller 16 utbytbara batteripack var. Hela anläggningen är designad för att vara robust och tåla alla möjliga utomhusklimat, det är därför skåpen är så gigantiska trots att de var och en knappt innehåller mer batterier än en Tesla Model S.

Varje batteriskåp kan leverera 50 kW effekt, och laddeffektiviteten in- vs utström är på 93%. Tesla påstår att batterierna kan urladdas 100% – fast vi misstänker de egentligen menar att själva batterierna är på något mer än 100 kWh, så att man kan utnyttja sann 100 kWh kapacitet av dem. Inga batterier mår bra av att vara 100% eller 0% laddade.

Powerpack2

Företag kan använda Powerpack till att utjämna sin nätbelastning, eller som backuplösning. Ovanstående lösning med 20 batteriskåp kan tex leverera 100 kW i nästan ett helt dygn – eller 1 MW i 2 timmar. Man kan skala och anpassa parallell- och seriekopplingen av skåp efter önskad effekt och kapacitet.

nogrid

Båda Tesla Motors designavdelning i Hawthorne och deras bilfabrik i Fremont har naturligtvis Powerpack anläggningar. När jag var på visningen av Tesla Model 3 kördes naturligtvis hela eventet på el från Powerpacken utanför lokalen.

Powerpack3

Men Powerpack är mer skalbart än så. Det går att bygga enorma anläggningar med hundratals och tusentals batteriskåp med enorma effekt och kapacitet som resultat. Ovanstående bild visar 400 batteriskåp med sammanlagt 40 MWh kapacitet. Bredvid anläggningen skymtar vi en solcellsanläggning som därmed kan leverera el dag som natt – batterierna som laddas på dagen fortsätter leverera el även efter solen gått ner. Plötsligt blir sol- och vindkraftverk inte väderberoende längre, behöver ingen reglerkraft. Höftar vi till en överslagsräkning skulle den här batteriparken i kombination med säg 8 MW solceller kunna försörja runt 3000 hushåll med el dag som natt året om.

Denna skalbarhet öppnar helt nya möjligheter, som i videoklippet ovan där kostnaderna för Englands nya kärnkraftverk som håller på att byggas jämförs mot lika stor effekt levererad av vindkraftverk med batteribackup. Beräkningarna och slutsatserna i videon är milt sagt diskutabla, men själva idén är nyskapande och värd att uppmärksammas.

Priset på Powerpack har skapat kontrovers, där många kom ihåg Elon Musks uttalande om prisnivåer på $250 per kWh. Dagens pris på $47,000 för en 100 kWh batteriskåp är närapå det dubbla utlovade priset. Märk väl dock att det är dagens pris – innan Gigafabriken är färdigbyggd och har kommit upp i full produktionskapacitet. Dagens fabrik är endast en sjättedel av storleken den kommer ha när den står färdigbyggd år 2020, och batterierna har knappt ens börjat produceras i fabriken. Prisnivån Elon lovade när Powerwall och Powerpack presenterades är säkert Tesla Motors mål – men de är inte i mål än.

Tagged , , . Bookmark the permalink.
  • JH

    Man skall komma ihåg att detta är industriell tillverkning och priset såvitt jag förstår innefattar inverters, batteri, skåp och styr och regler. Rätta mig om jag förstått fel.

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Priset $47,000 är endast för batteriskåpet. Inverters, styr- och regler är i ett skåp bredvid som kostar $65,000 och kan betjäna upp till 20 batteriskåp.
      Se priserna på beställningssidan: https://www.teslamotors.com/powerpack/design#/

      • JH

        Ok. Tack för länken! Då anser man väl att marknaden kan bära dess priser antar jag!