Taycan eventet

Igår visade Porsche upp sin länge emotsedda elbil Taycan. Webbsändningen startade med styrelseordförande Oliver Blume pratandes på tyska med engelsk simultantolk. Tack och lov när det väl var dags att få höra om bilen tog vicepresidenten för Taycans produktlinje Stefan Weckback över ordet och han kunde engelska.

Porsche Taycan kommer till att börja med i två versioner: Taycan Turbo och Taycan Turbo S.

Turbo?! Taycan’t be serious! Det finns väl ingen turbo i en elbil?!” tänker nog många här, men Porsche menar att ordet “turbo” bara betyder “extra kraft” för många människor, inte själva mekaniska apparaten för forcerad luftmatning. Tesla har ju också sina “supercharger” som betyder något helt annat än snabbladdare för de flesta bilnördar. En supercharger i förbränningsmotorvärlden är väldigt snarlikt en turbo, dvs nåt som blåser in extra luft i luftinsuget men som inte drivs av avgaserna utan direkt från drivaxeln. Så att kalla en elbil för turbo… otroligt töntigt ja, men vi Teslaägare ska nog ändå inte kasta glas i stenhus.

Både Taycan Turbo och Turbo S har två permanentmagnet synkronmotorer som tillsammans kan lämna ifrån sig 460 kW (625 hk) men Turbo S kan dessutom tillfälligt klämma ut 560 kW (761 hk) vid behov.

Taycan

Taycan Turbo S klarar hastigheter uppemot 260 km/h, accelererar 0-100 km/h på 2.8 sekunder, 0-200 km/h på 9.8 sekunder. Taycan Turbo (utan S) accelererar på 3.2 resp 10.6 sekunder. Turbo S har även keramiska bromsskivor och presterar extremt bra på racingtrack, har bland annat satt elbilsrekord på Nürburgring Nordschleife på 7 minuter 42 sekunder (iaf för seriebyggda elbilar). Taycan är designad till kunna bibehålla sin prestanda under lång tid utan att motorer, batterier och elektronik överhettas.

Både Taycan Turbo och Taycan Turbo S har ett batteripack på 93.4 kWh bestående av 396 platta battericeller i 33 moduler. De ger 45 mil WLTP räckvidd till Taycan Turbo och 41.5 mil till Turbo S.

Bilens elsystem är på 800 V, dubbla övriga elbilars. Högre spänning behöver inte lika tjocka kablar till överföring men dyrare elektriska komponenter för drivningen av motorerna.

Taycan_Ionity

Taycan kan snabbladdas med upp till 270 kW – om du laddar på Ionity eller någon annan snabbladdare som klarar leverera 800 V spänning. På traditionella snabbladdare med 400 V kan du bara ladda med 50 kW i grundutförande – om du inte köper till ett laddarpaket som tillval för 4400 kronor extra som medger 150 kW laddning på 400 V. En no-brainer. Från laddstolpe kan bilen laddas med 11 kW trefas.

Elmotorn på bakaxeln har ganska unikt för elbilar en växellåda, med två olika växellägen. Ena växeln till snabb acceleration andra för höga slutfarten. Växling sker automatiskt av bilens dator, ingen växelspak.

Bilen är ständigt uppkopplad och kan uppgradera sin mjukvara trådlöst.

De svenska priserna är från 1.700.000 kronor för Taycan Turbo och från 2.080.000 kronor för Taycan Turbo S. Dessa är startpriser – tillvalslistan är lång och dyr.

Bagageutrymmet är kanske inte mycket att skryta med på 366 liter men Taycan har även en frunk på 81 liter.

Taycan_int

Förutom skärmen framför föraren finns det även en mittskärm – plus en till skärm under den för klimatanläggningen, plus som tillval en till framför passageraren. Och en liten utformad som en klocka ovanpå. Massor med skärmar alltså som visar ett myller av virtuella knappar – men som kan släckas om man vill få till en clean look.

Porsche uppger att de har fått in 30,000 förbeställningar på Taycan vilket gjort att de undersöker om det går att höja produktionstakten från planerade 20,000 bilar per år.

 

Porsche Taycan har av flera framställts som en “Tesla-dödare”. Det kommer säkerligen komma fler sådana artiklar nu när detaljerna har släppts om bilen. Vi gratulerar Porsche till en väldigt bra eldriven sportbil men den är långt ifrån nån Tesla-dödare.

Tesla Model S och Porsche Taycan Turbo S är två helt olika bilar, tillhör två helt olika bilklasser. Vissa är nog förblindade av att båda har batterier och elmotorer. Att jämföra Taycan mot Model S är som att jämföra nån annan Porsche mot säg BMW 5-serie.

Tesla Model S är en väldigt sportig bil men den är ingen sportbil. Den har blixtrande acceleration, ja faktiskt snabbare än Taycan, men presterar ändå ganska dåligt på racingbanan – just för att den inte är en racingbil. Porsche har haft helt andra mål med sin Taycan, att göra världens första serietillverkade sportbil som regerar racingbanan. Och de verkar ha lyckats med det. Kommer den vara en lika bekväm vardagsbil som Tesla Model S? Nej, troligtvis inte, för det var inte det som var främsta designmålet.

Porsche kommer säkerligen vinna över några kunder från Tesla, som hittills valde ludicrous Model S som det närmaste en eldriven sportbil de kunde hitta – men långt ifrån alla är ute efter det. Teslas bästsäljande bil idag är inte ens Model S längre utan Model 3, som med en bråkdel av Taycans prislapp spelar i en helt annan liga.

Vi börjar se elbilar i många olika bilklasser nu. Som inte så mycket konkurrerar mot varandra – utan mot avgasbilarna i deras respektive klass.

Porsche Taycan är inte en spik i Teslas kista – utan snarare i avgas-Porscharnas kista. För vem vill nu köpa nån annan långsammare förbrännings-Porsche som upplevs som rena 1900-talet när de nu istället kan köpa en “framtids-Porsche”?

Och när Taycan börjar smiska rumpan av de andra bilarna på racingbanan kommer fler och fler få upp ögonen för elbilars fördelar. De flesta av åskådarna kommer inte slänga iväg dryga två miljoner på en Taycan Turbo S – men kanske en fjärdedel av det på en Tesla Model 3 SR+.

Ju fler elbilar desto bättre.

Bookmark the permalink.