Tesla Model 3 releasekandidat


Elon Musk har släppt ovanstående video om första körningen av en Tesla Model 3 releasekandidat. Det är intressant hur han använder termer från mjukvaruindustrin – inom bilvärlden heter det förserie. En ”releasekandidat” inom mjukvaruvärlden är slutliga formen av en mjukvara, som den kommer att se ut när den släpps, men innan den släpps ska den bara testas lite. Om det inte hittas några allvarliga buggar blir den släppta mjukvaran exakt som releasekandidaten. Översatt till bilindustrin skulle detta motsvaras av att den Tesla Model 3 vi ser på videon är exakt så som de färdiga Tesla Model 3 kommer se ut – hittar Tesla inga fel på förseriebilarna kommer produktionen rulla igång med samma bilar stöpta ur samma former.

Tesla började tillverka dessa förseriebilar för några veckor sedan i sin fabrik i Fremont. Ett okänt antal bilar håller på att tillverkas nu (Model X hade 100 förseriebilar) för att kontrollera att alla delar från olika underleverantörer passar ihop med varandra, och fintrimma produktionen innan produktionsstart om några månader. Filmen visar en av de färdiga bilarna.

Alltid när man ser såna här filmer -nya bilar som nya UFO-observationer- så undrar man vad har de spelat in filmsnutten med? En brödrost? Dagens mobiler är mycket mer kapabla än så. Tesla har nog med berått mod försämrat bildkvaliteten. Teslaentusiaster världen över har ändå kastat sig över bilderna – det är sällan 5 sekunder video analyserats så mycket. Speciellt med tanke på att stegar man igenom videon bildruta för bildruta så är det egentligen bara de 40 första rutorna som är intressanta, sen försvinner bilen för långt bort.

M3rc1

Redan första bildrutan avslöjar en hel del. Färdiga Tesla Model 3 kommer vara väldigt lik den Model 3 som visades upp på eventet för ganska exakt ett år sedan och som undertecknad hade nöjet att få teståka. Nosen kan ha fått mindre kosmetiska skillnader, men är i stort sett intakt. Som Elon twittrade för ett år sedan kan millimeterstora ändringar ge stor visuell skillnad. Brödrosten kunde dock inte spela in tillräckligt tydliga bilder för att avgöra. Nedan ser du prototypen så som den såg ut på eventet i fjol.

M3red

Alla prototyper körde med 20-tumsfälgar. Releasekandidaten verkar köra på 18-tums. Man kommer med all sannolikhet kunna välja mellan de två storlekarna när man beställer sin bil. Sedan tidigare vet vi att däcken kommer levereras av Hankook.

Teslaloggan bakom framhjulen är utbytta mot de nya med inbyggd kamera. Även mittstolpen har fått samma kamera som Model S med autopilot 2. Tesla ville inte visa upp dessa på eventet i fjol då de inte var släppta till Model S än.

Dörrhandtagen blir som de var på röda och silver prototyperna. Tesla hade även en svart prototyp på eventet i fjol, som hade samma handtag som Model S har, som åker ut och in mha motorer. Tesla verkar ha bestämt sig för att köra med de enklare handtagen. Många Tesla Model 3 ägare kommer behöva förklara för folk hur de kan få upp dörrarna på bilen.

(Och lycka till att göra så när de har frusit fast på vintern.)

Stegar vi fram några bildrutor får vi även en skymt av bilens insida:

M3rc2

Releasekandidaten verkar klart och tydligt ha samma mittskärm som prototyperna hade! Skulle föraren haft en heads-up display skulle man ha skymtat den men den lyser med sin frånvaro. Elon hade sagt efter fjolårets event att interiören inte var helt färdig, men releasekandidaten verkar onekligen vara väldigt snarlik i alla fall. Skulle de fortfarande ha annorlunda interiör mot vad de färdiga bilarna kommer ha? Men då är de ju inga releasekandidater, enligt ordets mening!

Efter att Elon Musk släppte videon hade han även en ”twitterstorm” där han svarade på folks frågor. Han började med att betona att Tesla Model 3 kommer bli en enklare bil än Model S. Flaggskeppet kommer även i fortsättningen vara Model S, som fortsätter vara dyrare, snabbare och ha fler finesser. Han själv kommer även i framtiden åka Model S.

Den heads-up displayen som folk hade spekulerat om blir därmed troligare den kommer dyka upp på flaggskeppet Model S än i folkelbilen Model 3. Elon bekräftade än en gång att Model 3 kommer endast ha en display. Prototypen jag åkte med hade hastighetsmätaren uppe till vänster på mittskärmen.

M3screen

Alla som tycker att det är konstigt med en bil utan mätinstrument vid ratten, och som kanske rentav tror att Tesla Model 3 skulle vara första bilen som gör så välkomnar jag bakom ratten till valfri Renault Scenic:

Scenic

Teslas hastighetsmätare till och med hamnar närmare ratten än hur Renault har sålt sina bilar i tjugo år nu. Undertecknad själv har kört en Renault Scenic i många år och det har aldrig varit några problem med att läsa av hastigheten – förutom när man satte sig i någon annan bil och råkat läsa av radions frekvens som hastighet ;-)

Tesla Model 3 kommer dessutom behöva långt mindre instrument än fossilbilar. Varvtal? Turbotryck? Växel? Det enda man som elbilist är intresserad av är ju hastigheten. När folk frågade Elon Musk om instrumentpanelen svarade han att i moderna bilar behövs det mindre och mindre instrument att hålla reda på. ”Hur ofta tittar du på instrumentpanelen i en taxi?”

Med det menar han att Tesla Model 3 kommer få samma avancerade helt autonom självstyrning som Tesla håller på att utveckla till Model S och X också. Model 3 får enligt nya videon samma uppsättning kameror och troligtvis även samma dator som ska kunna köra bilen själv. Då behövs det definitivt inga instrument – ratten är också bara mest i vägen. Precis som med Model S och X kommer Tesla bjuda på säkerhetsfunktionerna som kollisionsvarning och autobroms, men man kommer behöva betala saftigt för de självkörande funktionerna. Till dagens Model S kostar det 94,200 kronor att skaffa (förbetala) total självkörningsförmåga. Eller 117,000 kronor om man skaffar det senare. Det finns inga skäl till varför samma funktion med samma hårdvara skulle vara billigare till Model 3. Kommer Tesla lansera samma självkörningsförmåga till samma pris till Model 3 kommer de kunna sälja bilarna med frånpris på $35,000 – men med folk som gladeligen betalar $10,000 extra för bilarna bara för att kunna få en mjukvaruuppgradering någon gång i framtiden.

En sak som Tesla verkar ha ändrat på sedan i fjol är dock deras lanseringsstrategi. För ett år sedan hette det att först skulle de lansera toppmodellen av Tesla Model 3, sedan efter ett tag de billigare modellerna. Nu låter det tvärtom från Elon Musk att först ska basmodellen av Model 3 lanseras, med enbart bakhjulsdrift. Först efter 6-9 månader kommer fyrhjulsdrivna modellen lanseras, och prestandamodellen ännu senare.

Med Tesla Model 3 extremt forcerade tidsplan, men väldigt kort tid att få ut de första exemplaren på är det naturligt att Tesla börjar med de enklaste modellerna först. Det går snabbare att utveckla en motor för tvåhjulsdrift än två motorer och fyrhjulsdrift. Samma sak med batterier och drivkretsar: att optimera för max prestanda tar mer tid än att utveckla för ”lagom” acceleration. (Med lagom menas ändå runt 6 sekunder 0-100 km/h.) Tesla kanske även gjort en undersökning vad deras egna anställda -som ska vara bland de första som får bilarna- vill ha och har råd med.

Sedan tidigare visste vi att instegsmodellen av Tesla Model 3 skulle ha mindre än 60 kWh batteripack. De flesta gissar på 55 kWh. Nu avslöjade Elon Musk att största batteripacket som får plats i Model 3 bottenplatta är på 75 kWh. Troligtvis är det alltså dessa två batteristorlekar som kommer erbjudas kunderna. Frågan är dock om man ska kunna beställa 75 kWh redan från början – eller om Tesla prioriterar att kunna få ut så många bilar som möjligt trots Gigafabrikens begränsade kapacitet innan den är färdigbyggd, så att endast bilar med lilla batteripaketet blir tillgängliga från början?

Releasekandidaten av Model 3 Tesla nu visat upp verkar alltså ha ändrat sig ganska litet mot prototyperna från i fjol. Men som alla vi som var på eventet redan då sa: ”ni behöver inte ändra något, vi tar den som den är!”

Tagged , . Bookmark the permalink.