Tesla Model S ODB-II uttag

obd-ii

Enligt lag måste alla bilar sålda i EU sedan 2001 att ha ett ODB-II diagnosuttag (i USA sedan 1996). Diagnosuttaget används bla av bilbesiktningen för att kontrollera om bilarna har några emissions-relaterade felkoder. Standarden ISO 15031 som reglerar diagnosuttagets användning koncentrerar just på bilens utsläpp, det är mätvärden om motorn och avgasreningen som det är lag på måste tillhandahållas i ODB-II diagnosuttaget. Övriga data som tillverkarna brukar tillhandahålla där är mest för deras egna serviceverkstäder – inget lagstadgat måste.

Tesla Model S övervakas trådlöst av Tesla Motors. Ny mjukvara laddas också ner trådlöst. Tesla servicecenter kommer också åt bilens data trådlöst. Behöver de komma åt något som inte är tillgängligt trådlöst kopplar servicecentret in sig på bilens interna Ethernet-nätverk. Tesla Motors har inget behov av ett ODB-II diagnosuttag. Men de måste ju ha ett enligt lag… så vad göra?

Tesla Model S har ett ODB-II diagnosuttag under ratten, längst till vänster ovanför pedalerna. Den måste ju enligt lag ha ett sådant uttag. Men det är inte kopplat nånstans. Diagnosuttagets spänningspinnar är spänningsatta men ansluter man ett diagnosverktyg så får det inget kontakt med bilen. För vad skulle en elbil kunna berätta för spännande värden om sitt avgassystem? 🙂

 

Tagged , . Bookmark the permalink.


  • Comments are closed.