Tesla reklam

Tesla Motors säljer tusentals bilar -med kunder som står i kö flera månader- utan att någonsin ha gjort reklam för sina bilar! Det är en ganska så udda beteende bland biltillverkare som annars brukar bomba oss i alla media med budskap om deras bilars förträfflighet. Men faktum är att Tesla Motors har inte sänt en enda reklamfilm, inte annonserat i någon radiokanal, inte tryckt en enda tidningsannons om Model S, ändå står kunderna i kö. Tesla Motors gissar inte när de berättar om säljsiffrorna för nästa kvartal – de vet; alla bilar är ju redan sålda till kunder som väntar på att de ska byggas!

När Tesla Motors inte gör några reklamfilmer om sina bilar stiger ägarna in istället och gör egna. Som tex den här:

https://www.youtube.com/watch?v=KKbRAazkiWc

Visst skulle den platsa i vilken som helst reklamkanal på TV? Det är tre nyutexaminerade studenter som har gjort den, som ett slags prov på vad deras nybildade reklambyrå kan göra. Jag misstänker de har fått många jobberbjudanden sen dess.

Tittar vi längre bak i tid så gjorde Jordan Bloch en egen reklamfilm för ett år sen om sin Tesla Model S och faktumet att Supercharger laddstationerna i USA använder sig av solenergi för att ladda bilarna:

Sen har vi filmer med lite mindre uttalat reklamformat, som “The Tesla Nod” – filmen Alex Mercier och Anthony Dever gjorde, som driver med hur Teslaägare hälsar på varandra:

Och till slut en film som inte är nåt reklam, men driver med fossilbilägares fascination över att “titta under motorhuven”:

Apropå fossilbilar och motorhuv: Pbendo är nog först i världen med att ha stoppat in en turbo i en Tesla! Ja, du läste rätt, turbo i en Tesla!

Skratta lagom, för det finns ett företag som faktiskt försöker sälja turboaggregat till Nissan Leaf!!!

http://www.superchargertuning.com/Nissan/Leaf/   (Japp, jag hittade länken när jag Googlade “Nissan Leaf Supercharger” 🙂 )

Någon på deras säljavdelning läste inte databladen för Nissan Leaf så noga… undrar hur många av dem de har sålt?

 

Tagged . Bookmark the permalink.


  • Comments are closed.