Världens bäst säljande elbil

Vet du vilken elbil som det har sålts mest av i fjol?

Nissan Leaf? Den är visserligen världens mest sålda elbil genom tiderna, men bara om vi summerar siffrorna från alla försäljningsår. Tittar vi på enbart år 2017 var den långt ifrån bäst säljande.

Tesla Model S? Nej, den var visserligen den mest sålda elbilen i Sverige i fjol – men nu gäller det de globala försäljningssiffrorna över hela världen.

Samma sak med Renault Zoe, som visserligen blev den mest sålda elbilen i Europa 2017, men lyckades ändå inte överträffa listettan.

Så vilken bil var världens mest sålda elbil år 2017?

BAIC-EC180~01

BAIC BJEV EC180

Va? Har du aldrig ens hört talas om världens mest populära elbil? Med 72,191 sålda bilar i fjol kom den långt före Model S med 55,449 och Nissan Leaf med 52,778 bilar. Och med tanke på dess fortsatt ökande leveranssiffror, med 13,169 bilar levererade under sista december-månaden i fjol, kan BAIC BJEV EC180 mycket väl lyckas behålla titeln även i år – trots Tesla Model 3.

BJEV står för Beijing Electric Vehicle, ett dotterbolag som till 60% ägs av biltillverkaren BAIC (Beijing Automotive Industry Holding Corporation). Deras EC180 elbil har verkligen lyckats fånga många kinesers intresse. Bilen säljs alltså endast i Kina, men då Kina är världens största elbilsmarknad räcker det tydligen till för att lyckas bli störst i världen.

EC180 är en småbil på endast 367 cm, ungefär lika stor som en Peugeot 107. Dess batteripack på 20 kWh litiumjonbatterier ger bilen en räckvidd på 15 mil enligt NEDC körcykeln. Maxhastigheten är på endast 100 km/h, elmotorn på 30 kW orkar inte mer. EC180 är alltså utan tvekan en stadsbil, kunderna kan köra runt i mångmiljonstaden Peking men inte gärna åka utanför. Priset är däremot lockande låga 49,800 Yuan – motsvarande 62,300 svenska kronor.

img-92

EC180 kommer med 3 års nybilsgaranti, 8 år på batterierna. I priset ingår de två första servicetillfällena, serviceintervall är på 1000 mil. Halogenljus, luftkonditionering, USB uttag, batteriuppvärmning, förvärmning av kupén, elfönsterhissar, keyless fjärr, ABS bromsar, antisladd och stereo är standard. För 7500 kronor extra får man toppmodellen Spiritual edition med lättmetallfälgar och åtta tums tryckskärm med backkamera, GPS och blåtandsstereo.

Priset i jämförelse med hur mycket bil man får för pengarna har varit avgörande för BAIC BJEV EC180 försäljningssuccé. Visst finns det många elbilar med vassare datablad – men inte till det priset.

49,800 Yuan (62,300 svenska kronor) är dock priset efter Kinas och staden Pekings generösa elbilsrabatter. Listpriset är från 151,800 Yuan, motsvarande 190,000 svenska kronor. Förutom att elbilister får rabatt på 140,000 kronor är det även oerhört mycket enklare att få registreringsskylt till elbilar i Peking än fossilbilar. Det ges ut endast ett begränsat antal skyltar per år till fossilbilar men obegränsat antal till elbilar. Kina och Peking gör verkligen allt för att främja elbilar på en nivå som till och med överträffar Norges. Skulle någon få för sig att importera EC180 till Sverige skulle priset efter pålagd tull, moms och avdragen elbilsbonus bli runt 200,000 kronor.

EC180 är inte enda bilmodellen från BJEV. De tillverkar även 7 andra mer kompetenta elbilar med räckvidd upp till 380 km, de tillverkar förresten faktiskt enbart elbilar. Inom huvudkoncernen BAIC finns det även fler elbilar från andra dotterbolag. Många utgår ifrån att framtidens Tesla-utmanare kommer komma från traditionella västerländska biltillverkare – men det kan snarare bli från de kinesiska tillverkarna, som nu vässar sina utbud på lokala inhemska marknaden innan de ska expandera utomlands.

Tagged , , . Bookmark the permalink.