38 Tesla Model S levererade i Januari

jan2015

Förra månaden levererades det 38 Tesla Model S till lyckliga kunder runt om i Sverige. Enligt Power Circles elbilsdatabas ELIS var Tesla Model S den mest sålda elbilen i Sverige under månaden. Man kan se många intressanta interaktiva grafer utifrån databasens siffror på deras webbsida elbilsstatistik.se. Vi har uppdaterat vår egen statistiksida med de nya siffrorna.

Detta innebär att nu finns det över 300 Tesla Model S i Sverige!

Januari bjöd annars på ganska så mediokra försäljningssiffror för både BMW i3, Renault Zoe, Nissan Leaf och övriga elbilar – det är bara Tesla Model S som fortsätter visa starka försäljningssiffror. Ska man spekulera om anledning kan man (förutom att Model S förstås är så mycket bättre bil än de andra 😉 ) komma ihåg att när dessa bilar beställdes i fjol var det fortfarande osäkert hur det skulle gå med supermiljöbilspremien. 40 000 kronor prisskillnad på priset av en Tesla Model S spelar nog mindre roll än på priset av tex en Renault Zoe.

Grattis alla nya Tesla ägare och kom ihåg att anmäla er så ni kommer in på vårt special-forum för Teslaägare!


 

Medan jag researchade för en annan artikel snubblade jag över följande bild som fick mig att haja till:

Edison

Efter lite research (tack Google! 🙂 ) hittade jag storyn bakom bilden: Originalartikeln från New York Times den 16 Oktober 1910!

Thomas Edison var involverad (förutom glödlampan, grammofonen och sånt) även i batteriutveckling vid elbilsboomen kring förra sekelskiftet. Han har då precis tagit fram en ny batterityp, Nickel-järn (NiFe) batterier, och ville demonstrera deras pålitlighet. Så två elbilar utrustade med nya batteritypen kördes 1600 kilometer, över höga berg, i regn, hagel och stormar. Bilarna laddades förstås flera gånger under resan, de åkte inte 1600 kilometer på en laddning. Det står tyvärr inte i artikeln hur stora batterier de hade.

Det som är intressant med Edisons batterier är att flesta av de elbilar som finns kvar från den tiden fortfarande kör med originalbatterierna! Så mycket om myten om att elbilars batterier inte håller…


 

https://www.youtube.com/watch?v=uKwSHtQwzD8

En annan batteri som håller är den på universitetet i Oxford, som har drivit en ringklocka kontinuerligt sedan 1840! Hittills har batteriet fungerat i 175 år, och kommer enligt bedömare att fungera i många år till. De är faktiskt rädda att ringklockans kläpp slits ut innan batteriet.

 


TCS ett år sedan: Porsches första elbil avslöjad

Vår nyhet för ett år sedan handlade också om 1800-talet. Få vet idag att Porsches första elbil inte kommer heta Porsche Pajun någon gång efter 2017, utan hette Porsche P1 redan år 1898! Ferdinand Porsches allra första egenkonstruerade bil var faktiskt en elbil. Han var en av de stora elbilspionjärerna på slutet av 1800-talet, han designade inte bara elbilar utan även världens första laddhybrid!

 

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.