420

Elon_hmm

I tisdags kväll svensk tid twittrade Elon Musk 62 tecken som kan förändra Teslas framtid för alltid:

Am considering taking Tesla private at $420. Funding secured.

I bästa Elon-stil använde han Twitter för att förmedla nyheten att Tesla kan komma avlistas från NASDAQ börsen och istället bli en olistad aktie. Detta skulle innebära att aktien inte längre blir börsnoterad och kan inte handlas lika enkelt som idag. Aktierna blir kvar, och kan fortfarande säljas och köpas – men säljaren och köparen måste hitta varandra på egen hand och kan inte använda börshandeln längre. Aktien kan heller inte längre användas till finansiella instrument som till exempel blankning.

Blankning innebär att man lånar aktier från någon och säljer sedan dessa vidare på värdepappersmarknaden. Vid en senare tidpunkt köper man tillbaka aktierna, förhoppningsvis till ett lägre pris vilket därmed ger en vinst, för återlämning till den som ursprungligen lånade ut aktierna. Den som blankar en aktie hoppas på att aktiens kurs sjunker.

Tesla är världens mest blankade aktie, med över 25% av alla Tesla-aktier utlånade till blankare. Folk har i åratal trott att Tesla kommer få problem med att bygga ett helt nytt bilföretag från grunden. Inga nya bilföretag har ju lyckats starta i USA på nästan ett århundrade. När Tesla så använt alla sina inkomster till att expandera istället för att generera vinst till aktieägarna har många sett det som tecken på problem med företaget. Därför har många lockats till att blanka aktien med förhoppningen att Teslas “tur” ska ta slut nån gång och företaget ska få finansiella problem.

Men Tesla har expanderat år efter år i åtta år nu. Bolaget börsnoterades 2008 med kursen $17 per aktie. Trots blankarnas förväntningar har kursen gått upp till runt $300. Uppgången har varit långt ifrån jämn, Teslas aktiekurs har verkligen åkt berg-och-dalbana genom åren. Men många blankare har förlorat stora summor. Går aktien upp måste man bita i sura äpplet och köpa aktien till dyrare kurs än man sålde den för och göra en förlust när det är dags att lämna tillbaka den lånade aktien.

Många blankare har då satt i system att sprida så många negativa nyheter som möjligt om Tesla i hopp om att vända den positiva utvecklingen. Varje negativ nyhet som kan vända trenden blir ju ren vinst för dem.

Just detta uppgav Elon Musk som en av anledningarna till varför han skulle vilja avnotera Teslas aktie från börsen. I ett meddelande till företagets anställda (och omvärlden) skrev han:

Earlier today, I announced that I’m considering taking Tesla private at a price of $420/share. I wanted to let you know my rationale for this, and why I think this is the best path forward.

First, a final decision has not yet been made, but the reason for doing this is all about creating the environment for Tesla to operate best. As a public company, we are subject to wild swings in our stock price that can be a major distraction for everyone working at Tesla, all of whom are shareholders. Being public also subjects us to the quarterly earnings cycle that puts enormous pressure on Tesla to make decisions that may be right for a given quarter, but not necessarily right for the long-term. Finally, as the most shorted stock in the history of the stock market, being public means that there are large numbers of people who have the incentive to attack the company.

I fundamentally believe that we are at our best when everyone is focused on executing, when we can remain focused on our long-term mission, and when there are not perverse incentives for people to try to harm what we’re all trying to achieve.

This is especially true for a company like Tesla that has a long-term, forward-looking mission. SpaceX is a perfect example: it is far more operationally efficient, and that is largely due to the fact that it is privately held. This is not to say that it will make sense for Tesla to be private over the long-term. In the future, once Tesla enters a phase of slower, more predictable growth, it will likely make sense to return to the public markets.

Here’s what I envision being private would mean for all shareholders, including all of our employees.

First, I would like to structure this so that all shareholders have a choice. Either they can stay investors in a private Tesla or they can be bought out at $420 per share, which is a 20% premium over the stock price following our Q2 earnings call (which had already increased by 16%). My hope is for all shareholders to remain, but if they prefer to be bought out, then this would enable that to happen at a nice premium.

Second, my intention is for all Tesla employees to remain shareholders of the company, just as is the case at SpaceX. If we were to go private, employees would still be able to periodically sell their shares and exercise their options. This would enable you to still share in the growing value of the company that you have all worked so hard to build over time.

Third, the intention is not to merge SpaceX and Tesla. They would continue to have separate ownership and governance structures. However, the structure envisioned for Tesla is similar in many ways to the SpaceX structure: external shareholders and employee shareholders have an opportunity to sell or buy approximately every six months.

Finally, this has nothing to do with accumulating control for myself. I own about 20% of the company now, and I don’t envision that being substantially different after any deal is completed.

Basically, I’m trying to accomplish an outcome where Tesla can operate at its best, free from as much distraction and short-term thinking as possible, and where there is as little change for all of our investors, including all of our employees, as possible.

This proposal to go private would ultimately be finalized through a vote of our shareholders. If the process ends the way I expect it will, a private Tesla would ultimately be an enormous opportunity for all of us. Either way, the future is very bright and we’ll keep fighting to achieve our mission.

Onekligen sneglar Elon på hans andra stora bolag SpaceX som inte är börsnoterad och slipper därmed alla attacker från blankare, och kan arbeta mer ostört och planera mer långsiktigt. SpaceX slipper smutskastningskampanjen Tesla ständigt utsätts för.

Efter första chocken började både blankare och aktieägare undra hur Elon Musk kan påstå att han har säkrat finansieringen för avnoteringen. Han måste ju vara beredd att betala $420 för varenda aktie dess ägare inte längre vill ha. Med 170 miljoner aktier i omlopp handlar det om över 70 miljarder dollar om man ska behöva betala $420 för varenda en av dem.

Elon Musk hoppas dock att de flesta ägarna kommer behålla sina aktier. Vid en avnotering behöver man betala för endast de aktier som folk väljer att lösa in istället för att behålla avnoterad. 20% av aktierna är Elon säker på – för de är hans egna. Han kommer behålla dem. Han har säkert även diskret diskuterat frågan med de andra största aktieägarna och tagit reda på om de tänker behålla sina andelar. Det uppskattas att det är endast mellan 25% och 50% av aktierna som kommer behövas lösas ut – för “bara” 15-35 miljarder dollar.

Det vi inte vet än är vem som står för finansieringen? Vem har några dussin miljarder i fickan – och är beredd att satsa dem på Tesla? Inga banker eller finansinstitut har trätt fram än som finansiär. Det spekuleras istället i oljepengar – kan det vara Saudiarabiens eller Norges oljefond som är finansiärer?

Kan Elon Musk inte visa upp vem som står bakom honom som finansiär kan han komma åtalas för att otillbörligt ha försökt påverkat aktiekursen. Ett brott som kan ge flera års fängelse.

Vissa har också undrat om Teslas styrelse ens visste om affären – eller om de var lika tagna på sängen som alla andra av Elons tweet? I går kom så ett kort uttalande från styrelsen:

Last week, Elon opened a discussion with the board about taking the company private. This included discussion as to how being private could better serve Tesla’s long-term interests, and also addressed the funding for this to occur. The board has met several times over the last week and is taking the appropriate next steps to evaluate this.

Nej, det är inget nerkortat citat – det var allt. Optimisterna läser ut av raderna att Elon hade förankrat affären med styrelsen innan han twittrade och företagets styrelse jobbar med frågan. Pessimisterna läser mellan raderna att styrelsen försöker två sina händer “vi visste inget om detta förrän för några dagar sen”.

Vi ser fram emot spännande tider. Det kommer ta lång tid att avnotera Tesla från börsen och varje aktieägare att bestämma sig om hen ska behålla aktien eller lösa in den för $420. En komplikation i det hela är att många aktier ägs av stiftelser som ofta inte vill inneha olistade aktier – för vissa rent av det står i deras stadgar. Om många stora stiftelser drar sig ur kan det bli dyrt att köpa loss deras aktier.

Om affären går i stöpet, om aktieägarna säger nej till förslaget att avnotera bolaget eller om Elon misslyckas med finansieringen av att köpa loss alla aktier blir det en rysare för både företaget Tesla och för Elon Musk personligen. Teslas aktiekurs skulle i så fall störtdyka (till blankarnas glädje) och Elon Musk åtalas för lagbrott.

Även här i Sverige är det många som äger Tesla-aktier. Tesla är en av de populäraste USA-aktierna hos aktiemäklarbolaget Avanza. Problemet är bara att om aktien avnoteras kan den inte längre handlas med i kundernas investeringssparkonto utan måste flyttas till deras aktiekonto. Det är oklart om Avanzas svenska kunder kan fortsätta inneha en onoterad amerikansk aktie. Blir de kanske tvingade att sälja aktien för $420? Eller får de behålla dem? Avanza håller just nu på att avvakta utvecklingen och har svarat en av våra medlemmar att innan det kommer mer konkret information om att ett uppköp verkligen kommer att ske så väljer de att inte spekulera i vad uppköpet skulle innebära för en svensk aktieägare. De tillägger dock att Tesla är en populär aktie hos dom, så man kan räkna med att de kommer gå ut med mer information till berörda kunder om uppköpet blir mer konkret.

Kommer Tesla avnoteras kommer de som har blankat aktien förlora miljarder dollar. Men vissa behåller sin humor ändå mitt i vad som måste vara finansiell katastrof för dem. Min personliga favorit var en av blankarna som svarade på Elons tweet: “$420? Hell I can give $500 for that company.”

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 5 Responses to 420

    1. JH says:

      Har en stark känsla att Elon vet vad han gör. Han är inte direkt en nybörjare på det här…

    2. vigge50 says:

      Har du en länk till den tweeten? Alltså blankaren

    3. CitizenKane says:

      Det är knappast ett lagbrott bara för att affären eventuellt inte blir av. Det väsentliga är hur konkreta planerna var när Elon offentliggjorde dem, inte minst att finansieringen skulle ha varit secured. Visar det sig att det fanns en klar finansiering tror jag inte det blir fråga om något lagbrott, även om affären sedan inte genomförs.

      • MikeL says:

        Det var precis vad jag tänkte också. Sen förstår jag inte hur man resonerar om man kommer fram till den “pessimistiska” tolkningen av styrelsens uttalande. Såvida de inte helt enkelt ljuger ihop en efterkonstruktion så tydliggör ju det att styrelsen varit involverad i planen innan Musk twittrade.

    Lämna ett svar