80 kWh batteri i Model 3

TESLA_Model3

Dokumentet från Amerikanska miljöskyddsmyndigheten EPA-s typgodkännande av Tesla Model 3 avslöjar flera uppseendeväckande nyheter om bilen.

Som att Tesla Motors överger de asynkrona elmotorer de har använt ända sedan deras första elbil Tesla Roadster till förmån för motorer med permanentmagnet.

Tesla var enda biltillverkaren att använda asynkrona elmotorer i sina elbilar. I stort sett alla andra tillverkare använder synkrona växelströmsmotorer med permanentmagneter. Båda synkrona och asynkrona växelströmsmotorer drivs med växelström men medan rotorn i en synkron växelströmsmotor har väldigt starka permanentmagneter i sig består rotorn i en asynkronmotor endast av vad som närmast ser ut som ett hamsterhjul av metall. I hjulets ekrar induceras ström av motorns roterande magnetfält som i sin tur genererar ett magnetfält. Därför behövs det inga permanentmagneter.

Fördelen med asynkrona växelströmsmotorer Tesla hittills använt var att de var enklare att tillverka och miljövänligare, iom att de inte hade några permanentmagneter som behövde sällsynta jordartsmetaller. Dessutom tålde de överbelastning väldigt bra, vilket behövdes i Teslas ludicrous mode. Nackdelen var att de är svårare att styra, och mindre effektiva än synkrona motorer med permanentmagneter.

I Tesla Model 3, som ska framför allt vara effektiv men inte behöver samma extrem prestanda som Model S och X, är det ett klokt beslut att byta motortyp.

EPA dokumentet

Företaget Tesla har inte bekräftat än vilket slags motor de använder i Model 3. Vissa bedömare hävdar att EPA dokumentet -som är genererad av deras databassystem- kanske inte berättar hela sanningen, att fältet motortyp kanske bara har vissa fördefinierade värden man kan välja mellan. Detta motsäges dock av att det står “PERMENANT” magnet, inte permanent. Vilket tyder på att någon har matat in texten för hand och skrivit fel, inte valt från en lista av färdiga val.

Det andra, kanske än mer uppseendeväckande nyheten från EPA dokumentet är att batteriet anges till 350 V 230 Ah, vilket omräknat blir hela 80.5 kWh! Efter Elon Musks tweet för några månader sedan där han skrev att max kapacitet man kan få in i Model 3 mindre bottenplatta är 75 kWh utgick alla ifrån att Long Range batteriet skulle få just 75 kWh kapacitet. Sedan dess verkar Teslas ingenjörer tydligen lyckats klämma in några fler batterier.

Är Long Range batteriet på 80 kWh blir Standard batteriet på 57 kWh baserat på skillnaden i bilarnas angivna räckviddssiffror. Något mindre än Chevrolet Bolts 60 kWh, men mer än de 55 kWh många bedömare gissade på.

Nu börjar man förstå varför Tesla inte ville berätta Model 3 batteristorlek. Skulle de kallat modellen med Long Ranger batteriet för Tesla Model 3 80 skulle deras Model S 75 inte sett så bra ut – försäljningen skulle blivit lidande.

Bläddrar man vidare i dokumentet finns det några andra intressanta data. Som att motorn är på 258 hästkrafter, och att det behövdes 89 kWh el för att ladda 80 kWh batteriet full. (Laddare har alltid lite förluster när man laddar batterier (det är därför de blir varma), ca 10% förlust är helt vanligt.) Sedan kunde bilen köra hela 495 miles (796 km) på testbänken. I verkliga livet kommer räckvidden dock bli betydligt lägre pga rullmotstånd från asfalt och vindmotstånd. Enligt Tesla blir Model 3 räckvidd 496 km enligt EPA körcykeln.

Long Range versionen av Tesla Model 3 verkar verkligen göra skäl för sitt namn.

 


TCS två år sedan: Systemskiftet i Norge har påbörjats

Redan för två år sedan märkte Norska bensinstationer av minskad efterfrågan på deras varor. Och bilverkstäderna utropats av norsk media till nästa krisbransch. Men norska staten tjänar på elbilssubventionerna.

 

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 12 Responses to 80 kWh batteri i Model 3

    1. Mocke says:

      Det finns också fördelen att tesla kan öka batteristorleken när förutsättningarna medger det utan att kunderna skall behöva veta det. säg att de byter till 60, sedan ett år senare till 65 sedan ett år senare 60, fast det är mer effektivt (och lättare) och senare 65 et.c. (man kommer ung lika långt, men under olika förutsättningar ex under vinter, med drag et.c.)
      Jag tror att bilen är ännu inte klar utan det kommer tillföras saker, om det är en fördel för kunderna har jag delade uppfattning om, men det beror nog på att andrahandsmarknaden blir svår att värdera när många variabler sker i det dolda.(och sker så snabbt). speciellt när modell y står i kulissen och väntar.

    2. Bo Westerlund says:

      Men här säger Elon att packen är 50 & 75 kWh. Menar han användbar energimängd då kanske?
      https://electrek.co/2017/08/08/tesla-model-3-battery-packs-50-kwh-75-kwh-elon-musk/

      • Mocke says:

        50 och 75 låter mer rimligt. (och kan vara en anledning att de inte ville bli jämförda med boltens 60)
        Men kwh är sekundärt, det viktigaste är vad räckvidden som lovats hålls.

    3. Kingsthrone says:

      Intressant artikel!

      Funderar på batterikapaciteten. Om man tar värdena 350 V 230 Ah så får man alltså ut 80,5 kWh. Nu undrar jag om siffrorna för V och Ah hos Model S stämmer direkt överens med angivna kWh, eller om det är så att man räknat in någon buffert någonstans?

    4. Raptor says:

      Jag tror att de kompenserar lögnen att deras Model 85S egentligen hade ~81 kwh batteri.

    5. G F says:

      Vi får inte glömma att allt detta är helt ointressant för den breda massan!
      De flesta vill bara veta om det är möjligt att köra 35 respektive 50 “riktiga” mil med sparsam körstil.
      Därav att Elon håller inne med “onödiga” fakta tror jag, detta ska vara en bil för gemene man.

    6. Olof Tenghoff says:

      Är ju inte alltid sant att permanentmagnetsmotorer är mer effektiva. Som Teslas motordesigner Laskaris säger så beror det bla på vartalsområdet vilken som blir mest effektiv. https://chargedevs.com/features/teslas-chief-motor-engineer-discusses-the-potential-of-next-generation-motor-technologies/

      Har kikat igenom de här EPA dokumenten för några av de bilar jag haft och ser att de är översållade med fel. Skulle inte lägga nån större vikt vid dem.

    7. Peter says:

      350 V är väl spänningen när batteriet är fulladdat? När den sen sjunker under urladdning så låter det rimligt att den totala kapaciteten hamnar kring 75 kWh.

    Lämna ett svar