Full fart i Gigafabriken

GF1_201708

Nya flygfoton av Teslas Gigafabrik i Nevadaöknen utanför Reno avslöjar sjudande aktivitet. 9 av de planerade 27 sektionerna är nu färdigbyggda. Så här såg fabriken ut i Januari:

Största skillnaden är dock inte att sektionerna nu är färdigbyggda – utan parkeringen utanför fabriken! Över 2,500 bilar syns nu parkerade där. Vilket betyder minst lika många arbetare som jobbar samtidigt inne i byggnaden! En enorm skillnad jämfört med i vintras.

Parkeringen utgör samtidigt ett problem. När Gigafabriken beräknas vara färdigbyggd år 2020 planeras den bli lika stor som röda markeringen i bilden ovan. De nya fabrikssektionerna ska byggas där de anställdas bilar står nu. Färska flygbilder av området avslöjar dock ett stort område lite längre bort från fabriken som verkar förberedas för nya parkeringsplatser. När väl bilarna är undanröjda kan utbyggnadsarbetet fortsätta.

När vi jämförde tidigare såg vi att varje sektion av Gigafabriken är ungefär lika stor som Panasonics fabrik i Japan som tillverkar batterierna till dagens Tesla Model S och Model X bilar. Gigafabriken blir inte ett enda stort batterifabrik egentligen, utan flera dussin stora batterifabriker vägg i vägg med varandra. Varje sektion är en komplett batterifabrik som tillverkar kompletta litiumjonbatterier från scratch.

Nu när produktionen av Tesla Model 3 har kommit igång måste Gigafabriken börja leverera tusentals battericeller till bilarna. Fram tills nu har de batterier fabriken har tillverkat (tillverkningen uppges ha startat redan vid årsskiftet) använts till stationära batterilager, Teslas Powerwall och Powerpack produkter. Nu har dock masstillverkningen av battericellerna kommit igång.

Varje Tesla Model 3 som ska lämna fabriken i Fremont behöver tusentals battericeller från Gigafabriken i Nevada. I början, när Gigafabriken producerar fler celler än vad bilarna behöver är det en bra strategi att enbart leverera Long Range Battery varianten av Tesla Model 3, som behöver extra många batterier. Senare, när byggtakten i bilfabriken har ökat kan man börja bygga bilar med färre antal batterier i. Det förklarar taktiken Tesla använder vid leveransstarten av Tesla Model 3. Sedan gäller det att produktionstakten höjs i samma takt i båda fabrikerna. Ett logistiskt mardröm som dock kommer behövas så att alla bilar byggda i Fremont får sina batterier. Innan Tesla Model 3 får maximal produktionsvolym måste dessutom ännu fler fabrikssegment av Gigafabriken bli färdigbyggda, så även batteritillverkningen får behövlig produktionsvolym. Det blir många sömnlösa nätter i båda fabrikerna innan de blir tillräckligt samkörda.

 


TCS tre år sedan: BMW i8 testkörd

Oj vad tiden går! Var det redan tre år sen jag testkörde BMW i8? En bil så otroligt vacker så ögonen tåras varje gång jag ser den (än idag), men som ohjälpligt har kört vilse någonstans mellan sportvagns- och miljöimage-landet.

Tagged . Bookmark the permalink.