Undrar du när volymproduktionen av Tesla Model 3 ska komma igång? Tycker du Tesla ligger efter med sina leveranser? Kanske dags att tänka om.
Den bäst säljande elbilen i USA, med flest levererade bilar både under januari och februari i år är faktiskt Tesla Model 3. Redan under upptrappningsfasen har Tesla med råge passerat alla andra tillverkares leveransvolymer.
Sajten Teslarati.com har sammanställt följande lista över nyregistrerade elbilar i USA:
Jan | Feb | |
Tesla Model 3 | 1875 | 2485 |
Chevrolet Bolt | 1177 | 1424 |
Tesla Model S | 800 | 1125 |
Nissan Leaf | 150 | 895 |
Tesla Model X | 700 | 875 |
Redan i Januari gick leveranserna av Model 3 om Chevrolet Bolts siffror. I februari lyckades Tesla leverera fler Model 3 än antalet Chevrolet Bolt och Nissan Leaf tillsammans. Och då har ändå Nissan börjat leverera nya Leaf (därav stora hoppet i deras försäljningssiffror från januari till februari).
TCS ett år sedan: Batteripacket under dina fötter
Har du undrat hur Teslas batteripack ser ut inuti? Titta då på elbilsbyggarna EV Wests video där de plockar isär en!
Fortfarande alldeles för låg takt. får hoppas att tappet beror på att de installerar nya maskiner på linjen som kommer öka takten. Hoppas att de kommer upp i 10 000 /vecka snart.(orimligt, inte ens 5000 per månad är troligt inom det närmsta halvåret) (men det är kanske smart att hålla nere produktionen, för det är bättre att man har saker att göra under en lång framtid än att göra klar reservationslistan på ett år.
Även ifall man kan tycka att det är alldeles för låg takt så är det mycket högre tillverkningstakt av en elbil än i princip alla andra konkurrenter i världen. De levererar endast till USA just nu men jag misstänker att en del av de som reserverat väntar på Dual motor eller Performance-modellen och det dröjer nog inte länge tills de börjar leverera Model 3 till de som lade reservation i år och som bor i Kalifornien. De kommer ju knappast sluta leverera bilar nära sin fabrik bara för att invänta leveranser till Europa, Asien eller Australien. Tillverkningstakt på 5000 per månad verkar de ju kunna nå i slutet av denna månaden eller början av nästa redan. Just nu ligger snittet den senaste månaden på knappa 4000 bilar och om det bara är tillfällig svacka de senaste dagarna så lär de nog kunna tillverka 167 bilar på en dag i slutet av månaden.
Allt går att relativisera
det handlar egentligen bara om montering. andra fabriker spottar ur sig 4000 bilar per dag. Så det finns sannerligen rum att förbättra sig. Vilken takt som är optimal eller förväntad kan man diskutera men det finns de som tycker att den är för låg. (har inte sett någon som tycker att tesla borde lugna ned sig lite) fabriken har tidigare (toyota?) levererat betydligt fler. Inte för att kritisera men jag tycker takten är alldeles för låg.
Om Tesla har alldeles för låg produktionstakt för en bil som nyss lanserats vad säger det då om GM:s Chevrolet Bolt? Den levereras idag endast i USA och Kanada, lanserades ett år innan Model 3 och från en av världens äldsta och största biltillverkare, GM till skillnad från hyfsat nystartade Tesla med endast en bilfabrik i dagsläget. Att bygga elbilar är inte bara att montera ihop en bil, det krävs batteriproduktion också. Det var ju just på batteriproduktionen som förseningen i Model 3 uppstod. Och vad gäller att Toyota levererade betydligt fler bilar från fabriken innan den stängdes ner spelar inte så stor roll. Hur många bilar levererades från Toyotas första fabrik eller i början av fabriken när den höll på att byggas? Det är ju inte så att Tesla har tagit över produktionslinorna från Toyota.
det skall alltid relateras till efterfrågan. Så tesla HAR ALLDELES för låg takt. just nu dvs.
det är min uppfattning. andra har fritt fram att ha sin. men med tanke på att de har 500 000 på kö så är det men nuvarande takt ÅRATAL innan den ens betats av. därav min uppfattning att den är för låg.
Gällande Bolt så kan det ju vara så att de faktiskt producerar i den takten de säljer, möjligt att de inte säljer mer än så. Och nej, enda anledningen till förseningarna av Model 3 var inte monteringen av batteripacken. Man hade/har(?) också problem i karossbyggnationen.
“Redan under upptrappningsfasen har Tesla med råge passerat alla andra tillverkares leveransvolymer.” Detta gälller ju i USA ja. Men hur ser det ut i Europa eller övriga världen? Då lär Leaf vinna utan problem. Eller har någon utanför USA fått en Model 3 än?
Nej, Tesla levererar ännu inte Model 3 utanför USA eller ens i hela USA som jag uppfattar det som. Tror dock inte att GM eller Nissan försöker begränsa leveranserna och deras siffror gäller också bara USA. De producerar och säljer nog sina bilar så gått det går och de har ju haft ett försprång på Model 3. Tesla räknar inte med att leverera i Europa förrän nästa år.
Tappet just nu beror med största sannolikhet på att de nu äntligen fått över utrustningen från Tesla Automation i Tyskland. Den ska lösa flaskhals problemet M3 stångats med permanent. Så fort den är installerad kan vi säkert snabbt se de utlovade produktionssiffrorna Tipps, bra att känna till om du funderar på att köpa Tesla Aktier. 🙂
Försäljningen av Bolt såg ut så här. Kanske inte helt rättvist. https://electrek.files.wordpress.com/2018/03/chevy_bolt_ev_sales_us_feb_2018.png?w=735&h=293
Jag såg den. De verkar inte sälja så mycket utanför USA.
Edit: skall väl bli Opel här så smånig om om PSA får tummen ur.
Känns verkligen inte bra, Tesla trodde sig kunna bygga 5000 i veckan i december 2017, detta sköt man fram ett kvartal och sa att man sista veckan 2017 byggde 1000 bilar i veckan, nu när snart ett kvartal har gått bygger de inte 1000 bilar i veckan än. Något har gått riktigt snett med produktionen av Model 3. Efter åratal av planering och enorma investeringar, byggnader, lån och massiva förluster står man och stampar i lågvolymsproduktion och slirar allt mer på sanningen till sina aktieägare. Hoppas verkligen de får ordning på skutan snart innan den sjunker.