Ifall du har undrat hur Tesla Model S batteripack ser ut inuti ska du titta på ovan videoklipp där elbilsbyggarna från EV West plockar isär en. EV West har specialiserat sig på att konvertera bilar till eldrift och har använt batteripack från krockade Teslor till flera av deras projekt. Man kan till och med köpa enskilda Tesla batterimoduler på deras hemsida.
Varje Tesla batteripack består utav flera moduler med brandsäkra väggar emellan dem. Varje modul består av 444 små battericeller som tillsammans ger 5.3 kWh kapacitet. Medan 85 kWh batteripacket innehåller 16 sådana moduler består 75 kWh batteripacket av endast 14 moduler. Andra batteristorlekar har delvis andra moduler med högre kapacitet per cell, eller färre antal celler per modul.
De nya cellerna som ska ingå i kommande Tesla Model 3 batteripack kan vi bekanta oss med i en annan video, nedan. Anmärkningsvärt i videon är när de sätter en 2170 cell (som kommer sitta i Model 3) bredvid en 18650 cell (som sitter i dagens Teslor). Skillnaden är inte särskilt stor. 2170 betyder celler 21 mm i diameter och 70 mm långa – mot dagens 18650 som är 18 mm i diameter och 65 mm långa. Lovande inför framtiden då vi kanske kommer se uppdaterade Model S och X med 2170 celler i dem.
De nya 2170 cellerna som Gigafabriken kommer tillverka har inte enbart ändrade yttermått. Även batterikemin och celluppbyggnaden är en ny generation med 15% högre effekt än cellerna i dagens Teslor. Tesla har bland annat minskat tjockleken på anoden i battericellerna.
Framtidens Model S kommer knappast få högre batterikapacitet än dagens 100 kWh enligt Elon Musk – men förbättrad batterikemi kan medföra färre batterier som behövs och därmed lägre pris.
TCS ett år sedan: Knirr och knak
För ett år sedan gick vi igenom några utav de irriterande småljuden man kan uppfatta i en elbilstyst Tesla -som inte hörs i en fossilbil där motorn överröstar allting- och lösningen på hur man kan åtgärda några utav dem.
Men när då säger färre batterier dvs färre celler, skulle inte det, om man har samma förutsättningar, innebära långsammare laddning?
Jag skulle tro man har gjort förbättringar i detta område också dvs om man tittar på en enskild cell så kan man säkert ladda den snabbare än vad man kunde med en gammal cell. Med denna förändring kan man säkert ladda med samma effekt eller kanske t.o.m högre effekt.
Men om där inte är några förbättringar i cellen på detta område så har du helt rätt.
Med nya celler och samma antal som i gamla packet så skulle man kunna ladda ännu fortare. Hade ju varit trevligt tillsammans med ännu större räckvidd.
hehe… jo såklart… Vore väldigt trevligt men lyssnar på man Elon så låter det som man inte har sådana planer. Tror de finns fler som är mer intresserade av att få ner priserna på bilarna med bibehållen range.
Om de skulle byter till 21700 celler i MS och MX så kanske de blir som du önskar.
De lär nog byta celler i alla modeller så småningom, men prio nu är model 3. De har ju snabbare supercharging på gång och då lär det krävas celler som tål mer ström.
Det luriga är om de gjort nått misstag på dessa nya celler så kanske dessa inte alls håller lika länge som de nuvarande, vi får hoppas att de inte inträffar men det är ju alltid en risk när man pillar på nått som körts i flera år.
Färre antal batterier betyder lägre pris och lägre vikt, lägre vikt ger bättre prestanda, lägre pris betyder fler sålda bilar.