Tesla har släppt FSD i Kina

Tesla har släppt sin självkörande mjukvara FSD i Kina. Fast FSD är, trots namnet “Full Self Drive” inte helt självkörande, föraren bakom ratten måste övervaka körningen och vara beredd att när som helst ta över ratten. Kinesiska myndigheter har därför inte låtit Tesla kalla funktionen för FSD. Det officiella kinesiska namnet är 自动驾驶辅助城市道路 som översatt blir “Autopilot automatisk assisterad körning på stadsvägar”. Vissa källor kallar det för FSD智能辅助驾驶 som betyder “FSD smart assisterad körning”.

Det är dock i grund och botten samma FSD mjukvara som i de amerikanska självkörande Teslorna, inklusive kameraövervakningen som gör att föraren inte behöver hålla i ratten medan bilen kör, det räcker att kameran vid backspegeln ser att hon tittar framåt. Mjukvaran aktiverades på bilar vars ägare hade köpt FSD paketet.

Tesla behövde dock anpassa FSD till de kinesiska trafikreglerna. Bilen måste kunna känna igen och förstå landets vägskyltar, inklusive tilläggsskyltar skrivna på kinesiska.

Företaget löser vanligtvis sådan inlärning genom att låta bilarna samla in små filmklipp när de åker runt på gatorna och sedan låta deras AI system träna på dem. Problemet var dock att de kinesiska myndigheterna inte tillät Tesla samla in sådana klipp och skicka dem till deras servrar i USA. Och de amerikanska myndigheterna tillät inte Tesla sätta upp servrar i Kina och exportera känslig AI kod till dem. Lösningen blev att Tesla fick dammsuga Internet på jakt efter publika filmklipp från Kina där kinesiska vägar och skyltar syns och låta deras FSD AI öva på de klippen. Dessutom fick de byta från OpenStreetMap och Google till lokala kinesiska karttjänster för att få tillgång till kartor av tillräckligt hög kvalitet över de kinesiska vägnäten.

Den kinesiska vägkulturen är också väldigt olik den västerländska. Bilarna måste kunna hantera sämre vägmarkeringar och fler aktörer på vägarna än i prydliga amerikanska förorter.

De kinesiska trafikljusen ställde dock till med problem. Förutom sedvanliga röd-gul-gröna trafikljus liknande våra har vissa korsningar i Kina trafikljus med bara en enda lampa som ändrar färg till rött eller grönt beroende om man får åka eller inte. Lampan på bilden intill visar att man får svänga åt vänster eller höger – men inte köra rakt fram. När man får köra rakt fram kommer lampan i mitten att byta färg till grönt. Tesla måste nu blixtsnabbt lära FSD AI förstå även dessa trafikljus.

Samtidigt har Tesla nu ansökt och fått tillstånd att få starta en robotaxi-tjänst i Kalifornien i USA. De fick dock endast tillstånd att testa med mänskliga säkerhetsförare bakom ratten, inte full autonomi. Det vill säga liknande det Waymo startade redan 2016. En fördel med dessa tester är att de som testar självkörande teknologier i Kalifornien måste lämna utförliga rapporter över varje olycka och incident som inträffar till lokala Department of Motor Vehicles (DMV). Dessa publika rapporter skulle kunna sprida ljus över hur pass tillförlitlig Teslas FSD mjukvara är.

Vi kan förresten passa på och slå hål på myten om Elon Musk, DOGE och statliga myndigheter: i och med att DMV är en delstatsmyndighet kan inte Elon Musks kritiserade Departement of Goverment Efficiency påverka den, i och med att de enbart kan komma åt federala myndigheter. Varje delstat har sin egen DMV i USA.

Delstaten Texas DMV har en mycket enklare regelverk kring självkörande bilar, så testverksamheten i Austin kan komma igång mycket snabbare och Tesla får större frihet att bestämma om bilarna ska ha säkerhetsförare eller inte. På We, Robot eventet sas det dock att testerna skulle börja med säkerhetsförare år 2025 och gå över till fullständig självkörning först när bilarna anses vara tillräckligt säkra. När nu det blir.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!