Elbilsrevolutionen i Vietnam

När europeiska organisationen Transport & Environment sammanställde de senaste marknadssiffrorna för elbilar runt om i världen stack ett land rejält ut från de andra: Vietnam.

Andel elbilar av bilförsäljningen ökade från 18% i fjol till hela 41% det första halvåret i år! Ökningen är anmärkningsvärd, och den beror på en kombination av statligt stöd, en stark lokal industri och en växande efterfrågan från befolkningen.

Den absolut största drivkraften bakom elbilarnas snabba framfart i Vietnam är den lokala biltillverkaren VinFast. Företaget har lyckats ta en enorm andel av marknaden, delvis tack vare en aggressiv strategi och ett brett utbud av modeller som tilltalar den vietnamesiska publiken. Under 2024 levererade VinFast hela 97 399 fordon globalt, en ökning med 192 % jämfört med året innan, och majoriteten av dessa leveranser skedde på hemmamarknaden. Deras bästsäljare, som den kompakta VF 5 Plus och den större VF 3, har blivit mycket populära tack vare konkurrenskraftiga priser och effektiv marknadsföring.

Den vietnamesiska regeringen har spelat en avgörande roll genom att införa policyer som gör elbilar ekonomiskt attraktiva. Sedan 2022 har regeringen infört en total befrielse från registreringsavgifter för elbilar. Fordonsskatten har också sänkts till 3%. Avgasbilar har en speciell fordonsskatt på mellan 35% upp till 150% av inköpspriset beroende på motorstorlek.

Dessa ekonomiska incitament är en del av en bredare nationell strategi. Premiärministern har godkänt ett handlingsprogram med målet att 50 % av alla urbana fordon och 100 % av alla bussar och taxibilar ska drivas med elektricitet eller grön energi senast 2030.

En av de största utmaningarna med att ställa om till elbilar är laddinfrastrukturen. Här har VinFast tagit täten genom att bygga upp ett eget rikstäckande laddnätverk via dotterbolaget V-Green. Enligt Internationella energiorganisationen (IEA) behöver Vietnam bygga mellan 100 000 och 350 000 laddstationer under de kommande 15 åren för att hänga med i den snabba utvecklingen. VinFast siktar på att utöka sitt nätverk till hela en miljon laddportar i Vietnam till 2028, samtidigt som även kinesiska aktörer vill ta sig in på marknaden.

Vietnam har en ung, teknikvan befolkning med en växande medelklass som är öppen för nya teknologier. Denna demografiska trend har bidragit starkt till den ökade efterfrågan på elbilar. Enligt en rapport från KPMG uppgav nästan 70% av de tillfrågade i en undersökning att de var intresserade av att köpa en elbil eller en hybrid.

VinFast är den dominerande aktören nu, men konkurrensen ökar. Internationella jättar som BYD, Hyundai och Geely har noterat den lukrativa marknaden och börjat etablera sig. Tesla har inte öppnat kontor i landet (än?), det finns inga Tesla verkstäder eller laddstationer i Vietnam. Istället gråimporteras Teslor av lokala bilförsäljare.

Vi ser allt fler länder i det vi så fördomsfullt kallar för “tredje världen” som bestämmer sig för elbilar och “hoppar bock” förbi oss i Europa. Världens första land att förbjuda försäljning av avgasbilar blev Etiopien redan i fjol. Tittar du på grafen högst uppe i artikeln ser du att Thailand har kört om oss i Europa redan 2023 och Indonesien är på god väg att göra det redan i år.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Comments are closed.