Att ladda Tesla Model S 70

70D_charge

Många har undrat över hur snabbt Tesla Model S med minsta 70 kWh batteriet kan laddas vid Tesla Motors Supercharger snabbladdare? Behöver man ladda längre än ägarna som har 85 eller 90 kWh batterier gör?

Vi vill betona att frågan är långt ifrån avgjord än. Men de första testerna verkar lovande.

Vår medlem MSE har antecknat laddförloppet för hans Model S 70D när han laddade den. Du kan läsa hans observationer på vårt forum. Han laddade sin bils batterier från 7% till 90% laddning. Allt som allt tog det 61 minuter, initiala laddeffekten på 115 kW minskade snabbt ner till 60, 50 och sedan till kring 40 kW. Anmärkningsvärt är att batteriet fortfarande laddades med 39 kW även när den var redan 90% full!

Nu säger en enda laddning inte särskilt mycket egentligen. För pålitliga data bör mätningarna upprepas flera gånger för att ta reda på hur konsistent laddningen är och hur mycket tiderna kan variera. Men låt oss ta denna lösryckta laddning och jämföra med några andra lika lösryckta laddkurvor av andra batterier.

I diagrammet ovan kan vi se Model S 70D laddningen jämföras med två andra laddningar. Kurvan för P85 har Björn Nyland mätt upp när han laddade sin Tesla. Och kurvan för P85D hittade jag på Tesla Motors Club. Kurvorna har harmoniserats, laddnivåerna har räknats om från procent till kWh för att enklare kunna jämföra batterierna, och starttidpunkterna har anpassats utefter laddnivåerna när respektive laddning påbörjats.

Det vi kan se är att det skiljer sig faktiskt inte så mycket. Alla tre bilar har vi de olika tidpunkterna faktiskt laddat ungefär lika snabbt. Speciellt under de första 20 minuterna av laddningen. P85D har en liten försprång efter det, men om det verkligen beror på dess batterier eller något annat trivialt såsom annan omgivningstemperatur vet vi faktiskt inte. För mer exakta jämförelser måste bilarna laddas samtidigt, sida vid sida.

Det vi kan säga utifrån ovanstående graf är i alla fall att Model S 70 går att ladda ungefär lika snabbt som modellerna med 85 kWh batterier. Plus minus några minuter. Spekulanter på modellen med de mindre batterierna behöver inte vara särskilt oroliga över långsamma laddtider.

Låt oss också jämföra verkligheten med det Tesla Motors utlovar på sin hemsida: “270 km räckvidd på omkring 30 minuter”. Med Model S medelförbrukning krävs det ca 46 kWh för att köra 270 km. 46 kWh uppnåddes efter 28 resp 33 minuters laddning av P85D och 70D modellerna. CONFIRMED, som Mythbusters skulle säga.

Dra nu inte för stora växlar på skillnaden mellan dessa 28 och 33 minuter – kom ihåg att det är två enstaka mätningar det handlar om, gjorda vid två vitt skilda tillfällen, faktiskt på två olika kontinenter. Det enda vi kan säga är att bilarna tar ungefär lika långt tid att ladda, dvs omkring 30 minuter.

Åker du med en Tesla Model S med 70 kWh batterier behöver du inte ladda den (väldigt mycket) längre vid Superchargern än motsvarande Tesla med 85 kWh batterier.

Får vi tag i fler mätvärden lovar vi återkomma till ämnet!

 


TCS ett år sedan: Supersportbil baserad på Model S?

För ett år sedan spekulerade vi i hur kul det skulle vara om någon tog Tesla Model S, skruvade loss dess kaross från bottenplattan och skruvade på en sportbilskaross i kolfiber istället. Model S har ju allt den behöver för att köra i bottenplattan: batterier, drivkretsar, motorer, etc. Model S och X är bara två olika karosser på samma bottenplatta.

Tesla har sedan dess släppt P85D och nu senast P90D med insane och ludicrous acceleration, så mycket av det vi spekulerade om då har de idag uppnått med samma rymliga 5+2 sitsiga aluminiumkaross kvar på bilen – men betänk vilket monster en P90D skulle bli med endast en lätt liten kolfiberkaross på sig, och en stor tub flytande kväve!

 

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.
  • Claes

    Borde det inte behövas 64 kWh i batteriet för att ta sig 270 km med 237 Wh per kilometer i förbrukning som verkar vara snittet för Teslorna? Eller iaf 54 kWh om man ligger så lågt som 200 Wh per kilometer…

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Enligt NEDC körcykel kommer Model S 85 502 km, dvs 0,17 kWh / km. För 270 km behövs då 46 kWh.
      Tesla Motors menar förstås ;) NEDC när de pratar om 270 km

      Du pratar istället om verkliga livet, där man oftast vill åka snabbare än NEDC körcykelns medelhastighet på 35 km/h mellan laddstationerna.
      I motorvägsfart behövs det precis som du säger dryga 60 kWh för att ta sig 27 mil. Vilket tar kring trekvart att ladda.
      Å andra sidan behövs det i verkliga livet inte laddas för 27 mil för nästa Supercharger är mycket närmare än så, till och med i Sverige.

  • David Stålström

    Håller inte med om att skillnaden är liten – om man laddar ca. 60kWh så kan man köra helt vanligt till nästa supercharger (bilen drar ca. 2,2kWh per mil i vanlig motorvägsfart och det är ca. 20 mil mellan varje supercharger – drar man på lite är man snabbt uppe 2,5-3kWh per mil). Tittar man i grafen så behöver 70D stå och ladda i 60 minuter för att nå 60kWh, medan P85D bara behöver stå i 45 minuter. Det är 25% skillnad, och den känner man tydligt av när man åker långturer – den extra kvarten som 70D-ägaren behöver stå vid varenda stopp är inte rolig när man ätit färdigt och bara vill komma vidare.

    • Filip

      Kör du tesla själv? Hur mycket menar du att man ska dra på? Så länge man ligger under 130km/h så drar den inte mer än 250, möjligtvis en kall vinterdag. Och för det andra så är det väldigt sällan som det är så långt som 20mil mellan Sc. Och om det nu är 20 mil mellan så betyder det 50kWh och 8 min i tidsskillnad, marginal har man i de 7% laddning man hade när man kom till scn. En väntan man kan ta de få gånger det händer.

      Edit: Inte att förglömma så är 70D drygt 10Wh/km effektivare än 85an och även något effektivare än 85D samt klart effektivare än P85D också. Med en P85D lär det ta nästan längre tid vid laddstolparna.

      • David Stålström

        Ja självklart, har en D86P och snittar 2,55 kWh per mil blandad körning. Förbrukar utan problem 3kWh när det går undan på motorvägen.

        • Filip

          Om du har en Tesla så vet du inte vad den heter iaf :p

    • Claes

      Det gäller att ha tålamod trots superchargers. En 300 mils europasemester => 15 laddningstillfällen á 40 minuter => 10 timmars väntan…Åka 2 timmar, ladda 40 minuter, åka 2 timmar osv. Å andra sidan så är det nog värt det om vi ska rädda 2/3 av allt liv på den här planeten! Ni har väl sett “planetens gränser” på svtplay.se?