Audis “Tesladödare”

audi-r8-e-tron

Audi har meddelat att de kommer att visa upp sin nya elbil R8 e-tron om några veckor. De (eller iaf pressen) kallar den för “Tesladödare”.

Sitt inte uppe sömnlös.

Pressen sväljer Audis påståenden om 45 mils räckvidd med hull och hår. Själv undrar vi hur de kommer att få ut så mycket räckvidd ur bilens enligt uppgifter 48.6 kWh stort batteri? Ett ungefär hälften så stort batteri som i Tesla Model S borde ge halva körsträckan också. Audi verkar ha hittat en tillräckligt lång nerförsbacke och passade på att mäta den dagen de hade medvind. Och Audiägare hittar ingen gratis Supercharger på slutet av nerförsbacken heller, utan är begränsade till räckvidden batterierna ger.

Motorns prestanda på 380 hästkrafter och 0-100 km/h på 4,2 sekunder lät också imponerande – ända tills Tesla Motors släppte sin P85D… det var nog många ingenjörer och Audi-chefer som hade en dålig morgon dagen efter Elon Musk tillkännagav “The D“. Audis stolthet känns plötsligt lite beige nu jämfört med Tesla Model S P85D som har 690 hästkrafter och gör 0-100 km/h på 3,4 sekunder.

Bilen påminner mer och mer om BMW-floppen i8. En teknikdemonstrator som försökte klå Tesla – men som tog så lång tid att ta fram att resultatet är bara pinsamt föråldrat. BMW i8 skulle bli en Tesla Roadster-dödare, som när den väl äntligen kom var mest bara pinsam. Tur att den var så otroligt läckert designad så folk köpte några av den ändå. Vi får hoppas Audin också får utseendet på sin sida i alla fall.

Precis som BMW i8 blir Audi R8 e-tron en tvåsitsig sportbil med litet bagageutrymme. Hur den då ska “döda” Tesla Model S med 5+2 sittplatser och dubbelt så stort bagageutrymme som en Volvo kombi förstår vi inte riktigt?

Priset för en Audi R8 e-tron då? 9000000 kronor. Alltså 9 000 000. Nej, jag skrev inte fel på antalet nollor: Audi R8 e-tron sägs komma kosta 9 miljoner kronor. Vi får se vilket slutpris Audi sätter på bilen, men hur den ska “döda” Tesla Model S P85D som kostar en tiondel så mycket och är både bekvämare, snabbare och har fler sittplatser och större bagageutrymme fattar vi helt enkelt inte? Men fina rubriker blir det i tidningarna i alla fall…

Utan att antyda något kan vi bara konstatera att étron betyder bajskorv på franska.

 


TCS ett år sedan: “Skrällen”

En tidning som redan för ett år sedan insåg Tesla Model S överlägsenhet var svenska Auto Motor & Sport. De testade Tesla Model S, BMW M550d och Lexus GS450h, och blev helt överväldigade av hur mycket bättre Tesla Model S var. “Kraften ut ur kurvorna är nästan löjeväckande, det här är en av världens snabbaste bilar” skriver de. De andra bilarnas växellåda beskrivs med ord som ”Normalt tycker vi att det här är riktigt bra respons, men efter Teslan går tiden helt plötsligt långsammare”.

 

 

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 7 Responses to Audis “Tesladödare”

    1. Jens Christian Haslund Nielsen says:

      Den slutklämmen var inte att leka med – klockren 10 poängare 🙂

    2. Axel Svensson says:

      Genom att själva påstå att det går att köra 45 mil med deras egna elbil så erkänner Audi att det går att ta sig långt med ren elbil. Detta är ju något som alla Tesla-ägare redan känner till men den stora massan tror inte detta. Nu börjar isen brytas och allt fler får reda på att räckvidden inte är något problem. Tyvärr verkar allt för många tro att elbilar måste laddas vid speciella laddstationer och att det bara finns en handfull av dessa. Att det finns miljoner med laddare, antagligen tusentals semisnabbladdare (3-fas) och snart 100-talet supersnabbladdare vet inte de flest något om. Att man dessutom inte behöver “åka till macken för att tanka” utan oftast laddar när man gör något annat (äter, sover eller jobbar t.ex.) missar de också.

    3. besser_wisser says:

      “Forspranget ligger i teknikken…” reklamerer Audi. Hvilken løgn!

    4. Simon says:

      Vet inte om jag tyckte den var jättesnygg heller, men bilar kan ju få en annorlunda form på foto än i verkligheten…

    5. Filip says:

      Audi är ju en sportbil på ett annat sätt. Allt handlar ju inte bara ok hästkrafter. Förmodligen väger audin bra mycket mindre och därför kommer den nog fler mil/kWh också men 45mil låter väl högt. Men 1mil/kWh är inte omöjligt med en VW e-up t.ex. Så, förmodligen väger den mindre vilket oftast betyder att den är snabbare i kurvorna. Förmodligen skulle audin vinna många banrace mot p85d. De är i olika klasser, men att det skulle vara en tesladödare är ett skämt :p

    Lämna ett svar