Autobahn

AutobahnNu när fler och fler tyskar börjar använda sina Tesla Model S på deras autobahn får vi rapporter om hur bilen beter sig på de “slagfälten”. Model S med sin 210 km/h toppfart och kraftigt minskande räckvidd vid högre farter: hur klarar den sig egentligen i autobahnsfarter?

Enligt horst98 på teslamotorsclub.com går det ändå förvånansvärt bra. Han tog sin S85 (standard- inte prestandamodellen), laddade den 100% full och körde den sedan så långt den gick, på högsta fart på autobahn. För S85 modellen betyder det 200 km/h som är den modellens toppfart.

Även om han höll 200 km/h så mycket han kunde måste man ju ändå minska på farten ibland på Autobahn. Dels finns det faktiskt sträckor med fartbegränsning, dels behöver man svänga av till en annan motorväg ibland, och ibland måste man också bromsa in pga trafiken eller vägbyggen. Medelfarten blev ändå i Sverige körkortsrykande 165 km/h.

Han kom 18 mil tills batterimätaren nådde 0% (och han skulle börja tulla på 5kWh batterireserven). Medelförbrukningen blev 3.9 kWh/mil.

Vilket stämmer ganska så bra med Tesla Motors räckvidd vs hastighet kurva:

Range_Info_rangeChart_km(Glöm dessutom inte att han höll medelfarten 165 km/h, vilket inte är samma sak som konstant 165 km/h, som kurvan ovan anger.)

Tesla Motors är medvetna om bilens “begränsade” räckvidd i autobahnsfarter (fortfarande längre än de flesta elbilar får i vanlig stadstrafik) och kommer därför att placera sina Supercharger snabbladdstationer tätare längs de tyska motorvägarna.

Så där ser man, Tesla Model S är kanske ingen autobahnskryssningsmissil men vi svenskar behöver ändå definitivt inte bäva inför semestern i Tyskland: du kommer att komma fram dit du vill längs de tyska motorvägarna också – och gratis dessutom!

 

 

 

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Comments are closed.