Det har dykt upp en ny sida på Tesla Motors svenska hemsida: De 4 vanligaste frågorna.
Den sidan har funnits på deras engelska hemsida ett tag, och heter där Top 5 questions.
Så vilken fråga är det som inte intresserar svenskar? Svaret får du i slutet av artikeln (nej, inte tjuvtitta!).
Hur långt kan jag köra? Frågan besvaras med en simulator där du kan bland annat mata in hastighet och temperatur för en resa och få ut en räckviddssiffra. Enligt den kommer man 588 km vid 70 km/h med 20 graders yttertemperatur. Kör man 120 km/h på motorväg i -10 grader och värmen på sjunker räckvidden till 290 km.
Det som saknas från svenska sidan dock är ovanstående graf, som finns med miles-siffror på Tesla Motors amerikanska version av sidan. De orkade väl inte räkna om från miles till km så som undertecknad gjorde 🙂 (Psst, känn er fri att knycka den från oss.)
Hur lång tid tar laddningen? Frågan besvaras åter igen av en simulator, där man kan välja körda kilometer, och laddkontakttyp, så visas hur lång tid det tar att återladda batterierna. Lite konstigt är dock att 240V vägguttag (schuko) inte listas bland valen, trots att det levereras en sådan kontakt med bilen. Och att laddningen antas ske vid 16A, inte 13A som det i verkligheten sker. Men sajten lämnar ändå betryggande siffror och låter folk förstå att Tesla Model S klarar att laddas över natten. Många som inte vet så mycket om elbilar brukar missförstå det här med laddtider.
Hur gör jag en långresa? Med Superchargers förstås! Fast här syns det att sidan är mest en förberedelse inför framtiden. Det pratas om Superchargers – men några svenska sådana har inte kommit upp på kartan än. Det pratas om ChaDeMo adapter – men den har de inte släppt än. Och så visas det en USA-karta i bakgrunden… det finns utrymme för förbättringar.
Hur mycket kan jag spara? Frågan besvaras åter igen av en enkel simulator: ställ in hur många kilometer du kör per år så kan du se hur mycket kronor du sparar. Lite grovhugget, men ändå en användbar ögonöppnare. Kör du 1500 mil om året sparar du 20 000 kronor bara i bensinkostnader per år.
Så vilken fråga saknas från svenska versionen då? Jo, den om hur elen har genererats. I amerikanska versionen kan man se hur elektricitet genereras i olika delstater och vilka utsläpp det medför. Man kan se att även med smutsigt tillverkat el går det åt så pass lite el per mile att totalutsläppen blir mindre än med fossilbilar. Mycket riktigt är detta en icke-fråga i Sverige, med vår elproduktion bestående i huvudsak av kärnkraft och vattenkraft. I Sverige tillverkas så lite el med fossila utsläpp att det är försumbart.