Det här vet Tesla om mig

I fredags berättade vi om Teslas integritetspolicy. Deras bilar är ju som datorer på hjul som är ständigt uppkopplade mot Internet. Många undrar därför hur mycket personligt, känsligt data bilarna egentligen skickar till Teslas servrar, hur mycket vet Elon Musk om mig?

Jag begärde därför ut en kopia av all data Tesla har samlat in om mig och min bil i år. Jag valde 1 jan 2023 som startdatum för tidsperioden jag ville få ut data om. Man gör ett datasekretess-begäran via kontaktsidan på ens Tesla-konto. Svaret kan ta upp till 30 dagar enligt hemsidan – men för en gångs skull var Tesla riktigt snabba och jag fick svaret redan efter en dag. Ett mejl med en länk till mitt Tesla konto där en 2MB stor zip-fil väntade på mig. Filerna inuti den var uppdelade i sex kategorier:

Account Details

Det är inte data bilen samlat in om mig utan sånt Tesla vet om mig via uppgifter jag matat in på deras hemsida. Namn, adress, telefon, email och sånt. Att jag beställde min Tesla Model 3 den 1 april 2016 (nån timme innan den visades upp på Tesla Model 3 eventet) och fick leverans den 11 mars 2019.

Camera Recordings

Nu snackar vi! Har bilen spelat in när jag pillat näsan? Eller när jag nästan körde på den där tanten? Men nej, foldern var tom. Det fanns bara en readme-fil där som berättade att: “För att skydda kundernas integritet delas inte kamerainspelningar från ditt fordon med Tesla. Detta inkluderar kamerainspelningar som tagits med Sentry Mode eller Dashcam – som aldrig skickas till Tesla, inget undantag. De enda VIN-associerade kamerainspelningar som är berättigade att delas med Tesla är i händelse av en säkerhetskritisk händelse (som kollision eller utlösning av krockkuddar). En sådan inspelning kan vara upp till 30 sekunder lång för att hjälpa till med räddningsinsatser eller service”.

Jag har ju inte krockat med bilen så därför var foldern tom. Här fick vi dock bekräftat att som “säkerhetskritisk händelse” räknar Tesla enbart krock eller utlösning av krockkuddar. Inte till exempel kollisionsvarning, avåkningsskydd eller liknande.

Jag har i och för sig bockat för datadelning i mina inställningar i bilen, så min bil skickar ibland upp videoklipp till Teslas servar – men de är alltid anonyma. Tesla kanske har videoklipp om den där tanten jag nästan körde på – men de vet inte att det var just jag. Bara använder klippet för att lära självkörande mjukvaran undvika köra på tanter.

Charging Data

sin hemsida berättar Tesla att de samlar data om dina laddvanor: Om Supercharger-nätverk används delas information med Tesla och är kopplat till ditt konto. Om laddningsnätverk från tredje part används delas endast anonym information med Tesla, den är inte kopplad till ditt konto.

Loggfilen jag fick innehåller mycket riktigt ingen information om tredjeparts laddstationer jag laddat på. För Supercharger laddning lagras också enbart bilens VIN nummer, tidpunkt för laddningen och hur mycket jag laddade. Men inte var, på vilken Supercharger jag laddade! Det står enbart “Europe Supercharger”. Så Tesla vet att jag laddade i Europa, inte i USA eller Kina, men inte var i Europa.

Men samma information loggas även varje gång jag laddar hemma på min egen Tesla wallbox! Det står när varje laddning började och slutade, och hur många kWh jag laddade. Som plats anges “Tesla Wall Connector, Home”. Att Tesla även håller reda på de laddningarna står ingenstans på deras hemsida. Jag misstänker att anledningen till att de loggas är att jag har en Tesla laddbox. Så integritetsbeskrivningen att data lagras “om Supercharger-nätverk används” borde egentligen heta “om Tesla-laddare används”. Inte bara Supercharger, även laddboxarna!

Tesla vet mindre än vi trodde om dina laddningar på Superchargers – men vet exakt när du har varit hemma och laddat din bil!

Invoices

Den katalogen innehåller pdf filer innehållande de fakturor Tesla skickat mig. I mitt fall inbetalningsavier för Premium Connectivity.

Service History

Mina serviceärenden. Tom katalog för jag har inte behövt serva eller laga nåt på min Tesla i år. Senast bilen var inne för åtgärd var för ett år sedan när de fixade ett irriterande gnisselljud i styrningen.

Vehicle Details

Min bils VIN, tillverkningsår (ej månad dock, vilket i vissa fall kan vara av intresse), utrustningsnivå, färg och registreringsnummer. Och med stor sorg läser jag att bilen ej längre har varken Roadside Assistance eller New Vehicle Limited Warranty. Battery och Drive Unit Warranty har jag dock i fyra år till.

 

Det var allt jag fått, allt Tesla vet om mig.

De som är rädda för att Tesla vet allt om dem, vart de åkt, var de har varit, vilka snorkråkor de hittat i näsan blir nog gruvligt besvikna över detta magra resultat. Väldigt lite av det insamlade datat kom egentligen från min bil. Det mesta var sånt jag eller Teslas organisation matat in om mig och bilen. Sånt även andra biltillverkare har om sina kunder.

Även informationen bilen skickat upp var mycket mindre än vi hade trott. Filmklipp skickas endast vid krock, ej vid mindre incidenter. Vid Supercharger laddning lagras också mindre data än man skulle trott.

Det enda kontroversiella i all data jag fått ut var att Tesla håller reda på exakt när du har varit hemma och laddat din bil. I alla fall om du använder Teslas egen laddbox.

I och med att jag medgav datadelning i bilens inställningar skickar nog min bil upp mycket mer data och videoklipp än så till Teslas servrar – men de är anonyma, kan inte kopplas till just min bil.

Därmed kan jag ta av mig foliehatten och sova bekvämare på natten.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Lämna ett svar