Leasingbolaget LeasePlan har jämfört hur mycket det kostar att äga en bil i olika länder. Deras 2020 rapport blir ännu mer intressant när man jämför den mot 2019 rapporten. De räknade ut total ägandekostnad (TCO) för olika bilar i olika europeiska länder, 3000 mil per år de första fyra åren.
Sverige är en av de billigaste länderna i Europa att äga en bil i. I fjol tillhörde vi fortfarande mittskåran, att äga en bil i Sverige kostade €618 per månad, ungefär samma som i Tyskland. Kostnaden för att äga en bil har ökat rejält i de flesta europeiska länderna i år – men inte i Sverige. När LeasePlan jämförde mot köpkraften i respektive land kom de fram till att Sverige och Danmark är nu de billigaste länderna i Europa att äga en bil i.
Kostnaden för att äga en elbil har rasat mot i fjol. 2019 kostade det enligt LeasePlan 31% mer att äga en elbil i Sverige mot en bensinbil. I år är det 2% billigare att äga en elbil i Sverige än motsvarande bensinbil.
LeasePlan delade i år upp bilparken i fyra kategorier, subcompact, compact, mid-size och executive. Som subcompact räknade de till exempel elbilen Renault Zoe. Den är billigare att äga än motsvarande bensinbil i Sverige och Norge – men inte i resten av Europa. Nissan Leaf räknades av LeasePlan som compact car och den har konkurrenskraftig ägarkostnad i ungefär hälften av Europas länder, inklusive Sverige. Till mid-size kategorin räknades Tesla Model 3 och det var nog den som framför allt bidrog till elbilarnas kostnadsminskning mot 2019. Enligt LeasePlan har Tesla Model 3 konkurrenskraftig ägarkostnad i alla Europeiska länder utom Finland och Tjeckien. Tesla Model S är däremot dyrare att äga än motsvarande bensinbil i alla europeiska länder.
Petrol | Diesel | Electric | |
Sweden | €643 | €655 | €646 |
Norway | €851 | €913 | €750 |
Denmark | €765 | €716 | €797 |
Finland | €767 | €794 | €944 |
En intressant jämförelse är att det är billigare att äga en elbil i Sverige än i Norge. I Sverige är totalkostnaden för en compact-size elbil €646 per månad – mot €750 i Norge! Fast medan en motsvarande bensinbil kostar €643 per månad hos oss kostar den €851 i Norge. Lägg även märke till hur oerhört dyrt det är att ha en elbil i Finland 🙁
Den största kostnaden för en europeisk elbilist är enligt LeasePlan värdeminskningen. Vägtullar finns i vissa länder – men elbilar får ofta rabatt eller subventioner. Diesel kostar i genomsnitt dubbelt så mycket än el i europa, och bensin nästan tre gånger så mycket. Försäkringskostnader, underhåll och reparationer kostar däremot ungefär lika mycket oberoende av drivlina enligt LeasePlan.
Intressant. Jag hade dock gärna vetat hur de räknar när det kommer till priserna för laddning. 3000 mil/år är ju mycket, mer än dubbelt så mycket som en genomsnittsbil i Sverige rullar. Kör man enbart med hemmaladdning så förstår jag kanske resultatet. Men realistiskt sett gör man nog ett antal långresor per år om man kör så många mil, och det innebär att man måste snabbladda. Här samlar en Tesla en massa pluspoäng, medan de flesta andra BEV:ar kostar minst lika mycket eller rentav mer än motsvarande fossilbil på långresa. Jämförelsen blir väldigt svår och energikostnaderna beror till mycket stor del på vart man kör och var man laddar. Att enbart titta på antal mil per år fungerar inte i den här jämförelsen.
Jag tycker att man ska räkna med att man laddar hemma för cirka 1,3 kr/kWh. Även om man laddar 10 procent på dyra ionity för 8,70 kr/kWh så innebär det bara att snittenergikostnaden går upp till 2 kr/kWh.
Men du inser väl att energikostnaden går upp med 50% redan i det här lilla exemplet? Och 10% snabbladdning känns faktiskt ganska lågt satt när man kör 3000 mil per år. Jag inbilldade mig tidigare att jag laddar 95% hemma, och det stämmer också när jag tittar på antalet dagar per år. Men tittar man istället på antalet laddade kWh så blir andelen hemmaladdning betydligt mindre, kanske 70% eller nåt sånt. Det varierar starkt beroende på hur man använder bilen. Och priset för snabbladdning varierar också kraftigt. Det är svårt att jämföra med en fossilbil eftersom körvanorna inte spelar någon som helst roll i det fallet. För en fossilbil är det bara antalet mil per år som är intressant, inte var man tankar.
Jag tycker att jag mest kör långresor. Åkte till Polen direkt när jag fick bilen, några gånger till fjällen, kör långt i sverige på sommaren etc. Jag snabbladdar 20 % har jag räknat ut genom att läsa av historiken på mina superchargingladdningar, men jag tror att jag använder bilen mer på långresor än gemene man. Man får komma ihåg att även på en resa till Göteborg så börjar man ju oftast med fullt batteri. Laddar man också där innan man åker hem så blir snabbladdningsdelen bara kanske 30 % även på den relativt långa resan.
Men visst har du rätt i att det ändå är en märkbar peng. Om jag hade laddat all min SuC på Ionity så hade det kostat mig ungefär 400 kr/mån mer i snitt än att ladda hemma. Och det är ju så pass mycket att man kanske börjar leta runt efter billigare laddare som ofta krånglar är det värsta…
Inte bara att de krånglar, de är också mer upptagna är de svindyra laddarna. Jag upplever det som en ganska stor stressfaktor. Förut var det bara viktigt att hålla koll på räckvidden. Antalet kvarstående mil till nästa laddare var det enda viktiga. Men nu är det dessutom ganska avgörande att man tar sig till rätt laddare, alltså en som inte kostar massor och som helst också ska fungera och inte vara upptagen. Det har blivit alldeles för många osäkerhetsfaktorer tycker jag.
Ja, om bilen rullar 3000 mil/år så är det ju inte några problem att räkna hem en elbil. Men hur många småbilar rullar så långt?
Den stora frågan för elbilar är hur värdeminskningen blir. För vissa elbilar som tex Tesla så verkar det som att värdet upprätthålls på bra nivåer.