Litium är en kritisk beståndsdel av alla moderna elbilsbatterier. 90% av all utvinning och produktion sker i Australien, Chile och Kina.
Tysk-Österrikiska Vulcan Energy har dock nu börjat producera grönt, här i Europa lokalt framställt litium.
I tyska Rhendalen, 3-5 km under marken finns mineralvatten med 175 mg/L litiumsalt koncentration. Företaget pumpar upp vattnet och leder den via rörledningar till sin anläggning i Landau där de utvinner litiumkloriden, och pumpar sedan tillbaka vattnet ner i marken igen.
Den värme och energi som behövs till processen kommer från anläggningens egna geotermiska kraftverk. Överskottsenergi och värme säljs vidare till allmänheten.
Litiumkloriden transporteras sedan till Höchst utanför Frankfurt där den omvandlas till litiumhydroxid och raffineras till tillräcklig renhet så den kan användas av batteritillverkare.
Enligt företaget kommer deras färdiga produkt kosta runt 4 400 euro per ton – att jämföras mot litiumhydroxid från de stora leverantörerna som kostar runt 5 000 euro.
LG Energis europeiska batterifabrik är en av de första kunderna. 2026 kommer även Renault börja köpa europeisk litium till Ampere batterifabriken de håller på att bygga.
Enligt plan kommer Vulcan producera 24 tusen ton litiumhydroxid per år, som ska räcka till ungefär 500 tusen elbilar. Enligt företagets beräkningar kommer källan i Rhendalen räcka till 30 års produktion.