Hela Sverige Supercharged

Sverige_2014_11

Förra veckan invigdes fyra nya Supercharger anläggningar i Sverige, i Krokom, Sundsvall, Stockholm, och Ödeshög. Därmed finns det Supercharger anläggningar på 12 orter i Sverige! Och snart invigs Sillekrog vid Nyköping också…

På bara ett halvår har antalet svenska Supercharger laddstolpar exploderat från 0 till dagens 86 stycken – långt fler än det finns ChaDeMo och CCS stolpar i Sverige!

Urexemplet i Sverige för långresor har alltid varit Stockholm-Göteborg, och då längst med E4 och riksväg 40. Tar 4 timmar 39 minuter med bil enligt Google maps. Tog två dagar då Ny Teknik teståkte med en Nissan Leaf. Tar från och med nu 4 timmar 59 minuter med en Tesla – endast 20 minuter längre tid än med en fossilbil. Och sådär 600 kronor billigare…

I och med detta finns det inte längre några ursäkter kvar för oljekramare. Nu när man kan åka med sin Tesla gratis från Umeå till Malmö, och fortsätta vidare till hela Europa, kan vi högtidligen avskaffa det där “men, men, du kan inte åka långt” argumentet. Vill du åka från Stockholm till Oslo? Fine, bara sätt dig i bilen och åk. Vill du åka till Göteborg? Inga problem. Umeå? Javisst! Barcelona? Bara å åk. Europas etthundrade Supercharger-anläggning öppnade i förrgår.

Tack vare utbyggnaden i vårt grannland Norge är nu faktiskt hela Sverige “täckt” – man kan nå alla orter i Sverige med Tesla Model S! Ska man nå norra Sverige ovanför Umeå måste man dock fuska än så länge och ta rejäla omvägar via Norge. På sex månader har dock Tesla Motors lyckats med det våra politiker har pratat om i åratal: att bygga ut Sveriges laddinfrastruktur. Och detta utan att ha kostat oss skattebetalare en enda krona. Det som var utopi för bara ett halvår sedan – att kunna ta elbilen på långsemester – är plötsligt verklighet idag. Superchargernätverket är exklusivt för Tesla Motors elbilar just nu, men som vi har kunnat rapportera är även andra biltillverkare välkomna att köpa sig tillgång till den.

Via mitt engagemang i elbilar har jag ofta träffat skeptiker, och debatterat mot vissa hårdnackade motståndare. Den roligaste debatten började som vanligt med “men man kan ju inte åka till sommarstugan med en elbil”. Varje gång jag sa “jo, det går fint” fyllde han på med fler och fler påhitt, medan han hela tiden vidhöll att jo det fortfarande är sånt som kan hända till vardags. Till slut var vi uppe i -och jag skojar inte- att “Men… om du har åkt runt med bilen hela dagen på jobbet, och kommer hem, och familjen plötsligt hittar på att ni ska åka till sommarstugan då på en gång när du kom hem, och det är 30 mil till stugan, och precis när ni kommit fram dit får grannen en hjärtattack och ska skjutsas till sjukhuset? Kan man ta elbilen då?” Svaret på den frågan från och med nu är “Ja, om det står Tesla bak på den.

Tesla Motors ska nu inför vintern snabbt få färdigt Supercharger anläggningen i Sillekrog på E4 vid Nyköping också (och 6 laddplatser till i Infra City i Stockholm), sedan tar de ett uppehåll medan tjälen ligger i marken. Nästa år ska de fortsätta utbyggnaden med stationer i närheten av Umeå, Malung, Västervik, Kalmar och Kristianstad. Och 2016 ska de avsluta arbetet med att skänka Sverige en fungerande heltäckande laddinfrastruktur genom anläggningarna i nordligaste Sverige: i närheten av Skellefteå, Luleå och Gällivare.

Thank you, Mr Elon Musk!

 

 

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 19 Responses to Hela Sverige Supercharged

    1. Axel Svensson says:

      Elon har sagt att de inte kommer att stanna med Superchargers för långresor utan de kommer att finnas än fler i framtiden när Model 3 kommer och andra biltillverkare hoppar på snabbladdning av sina framtida elbilar.

    2. Ursäkta, men rätt rubrik vore nog Halva Sverige supercharged. Bor man i Lillpite eller Gällivare är det långt till en Supercharger. Halva Sveriges yta befinner sig norr om Sundsvall. Där finns än så länge inga superchargers. Men snart så 🙂

      • JH says:

        Storuman och Arvidsjaur saknas också (men även 8 dessa orter saknas så är täckningen större än för något annat nätverk).

      • Du vet hur mycket rubriksättningen betyder 😉
        Och faktum är att både Piteå och Gällivare kan nås via Superchargern i Storjord, Norge.

        • Oscar Lantz says:

          Vet du någon som kört sträckan Storfjord-Piteå med en Tesla? Har du eller ens Tesla själva kontrollerat avstånden på vägarna i norra Sverige? När jag kollade med google maps var sträckan Storfjord-Piteå ca 60mil. För mig är det uppenbart att Teslas räckviddskarta är falsk marknadsföring när det kommer till norra Sverige. Det är ju bara att titta på hur ringarna uppenbart skiljer sig runt superchargers jämfört med Mellaneuropa och där är säkerligen vägnätet mycket tätare dessutom. Lite mer kritiskt tänkande efterlyses.

          • Oscar Lantz says:

            Hoppsan läste visst fel. Storjord skulle det vara och då blev det ca 37 mil till Piteå. Men ringarna verkar ändå för generösa och verkar beräknas olika uppe i norr jämfört med övriga Europa.

            • JH says:

              Kart projektioner ger lustiga effekter. Jorden är som bekant rund. Kartan platt…

            • Oscar Lantz says:

              Jo kartprojektion är luriga grejjer. Men jag hävdar fortfarande att någon på Tesla har skruvat lite på cirkelradierna runt laddstationerna i Norge för att det ska se bra ut för oss i norra Sverige. Titta t.ex. på sajten http://supercharge.info. Där kan man själv leka med range-inställning som projiceras på en karta runt superladdarna. Om man t.ex tittar på laddaren i Wien, Österrike och jämför med Teslas egen karta så verkar det som att de har satt ca 310km range runt den laddaren. Om du sedan tittar på ringen runt den nordligaste laddaren i Setermoen, Norge så verkar det som att de har skruvat upp range till ca 380km. Även om jag tycker Tesla är ett fantastiskt företag på alla sätt så köper jag inte all deras marknadsföring rakt av.

            • JH says:

              Köper aldrig marknadsföring rakt av. Men i det här fallet handlar det om matematik. Och känd problematik. Har inget med tesla och Co att göra.

        • Filip says:

          Ja 37 mil åker man helst inte, framförallt inte på vintern. Auto motor sport kom 30 mil vid motorvägsfart då visserligen men det är ungefär vad man kan räkna med utan att behöva anpassa sig allt för mycket och få räckviddsångest.

          • Auto Motor Sport kom 30 mil i 120 km/h, utan range mode på, och hade då ca 2 mil kvar i batterierna.

            Artikeln handlade inte om att alla städer i Sverige kan nås i 120 km/h utan öht.

            • Filip says:

              Jo absolut, men så här då: på vintern tappar man 5 mil. Om man åker typ 100km i t med en del acc o broms kommer man 50 mil kortare. Man vill ha 5 mil till godo ute i ingen stans. Om man lastar bilen full med folk och packning (vilket man ofta gör inför en långtur) tappar man 4 mil till… 50-5-5-6-4 = 30

    3. Martin Zetterström says:

      Vore bra med en station i Mora trakten också. Malung är lite omväg även om många tar den vägen till Sälen-fjällen.

      • David Stålström says:

        Det kommer väl? På Supercharger-kartan över 2015 ser det ut som att det kommer att hamna en precis i Mora.

        • Martin Zetterström says:

          Jamen då så!
          (Läste bara texten ovan om en Supercharger i Malung)

          • No way says:

            Räkna inte med någon i Mora. Malung är hetaste tipset både om man tittar på superchargerkartan för framtiden och om man tittar till avstånden från andra superchargers.
            Däremot så har Borlänge varit med på superchargerkartan under ett kort tag innan den försvann och som ligger perfekt för att förse Stockholmarna med en direktväg till Sälen. Sen den som en joker för att snart dyka upp på 2015- eller 2016-kartan.

    4. islandmountain says:

      Jag hoppas att de fortsätter att bygga ut nätverket även efter 2016.
      Superchargers fungerar bra för långresor nu, men det borde finnas några laddare inne i de största städerna också.
      Det är svårt att ha en Tesla idag om man bor i lägenhet och inte har någon möjlighet att ladda hemma, så då skulle det vara bra att kunna åka och “tanka” i närheten där man bor.

    5. Kingsthrone says:

      Jag tror inte man kan nå Luleå från någon Supercharger om man håller sig kring hastighetsgränserna.

      • Oscar Lantz says:

        Jag instämmer i tveksamheten. Och en ännu större utmaningen är det att nå den östligaste staden i Sverige, Haparanda. Än värre blir det nog att göra den omvända resan från nordöstra Sverige upp genom fjällen till Norge p g a stigningen. Planerna för 2016 ser ju dock lovande ut för oss uppe i nordligaste Sverige.

    Lämna ett svar