Hur går det för Tesla egentligen?

Thatsbad

De senaste dagarna har det haglat negativa rubriker om Tesla i medierna.Tvingades stänga fabrik – Teslas leveranser minskar“, “Ny Tesla-rapport – leveranserna tappar fart“, “Teslas nya fabriker i Texas och Berlin pengaugnar

Från mindre vetande bekanta får jag frågor som “är det sant att Tesla stängt ner sin fabrik?” och “Teslas försäljning rasar har jag hört, vill ingen köpa deras bilar längre?”

Vad är det som händer?

Under det senaste kvartalet tillverkade Tesla sammanlagt 258 580 bilar. Vilket är lägre än kvartalet innan då de tillverkade 305 407. Dessa två siffror räckte för att de flesta tidningar skulle börja vässa på sina domedagsrubriker.

Det de inte berättar är att Q1 2022 var ett helt galet rekordkvartal för Tesla då de tillverkade så många bilar som aldrig förr. Det var svårt att toppa det under Q2 2022. Speciellt då kinesiska myndigheter införde karantänregler i Shanghai, alla måste stanna hemma ingen fick gå till jobbet. I 22 dagar fick arbetare inte gå till jobbet på Teslas kinesiska bilfabrik på grund av Covid pandemin. Trots Teslas försök att köra “closed loop”, att de som ville kunde “bo på jobbet” kunde de ändå bara leverera en bråkdel av fabrikens kapacitet. (Och nej, ingen tvingades sova på jobbet, det var helt frivilligt och de 8 000 arbetare som nappade på erbjudandet fick både drygt 10 tusen kronor extra i lön samt gratis mat, sovplats och fritidsaktiviteter.)

De långsiktiga trenderna är mycket viktigare än enskilda kvartal. Jämför vi mot samma kvartal i fjol framträder en helt annan bild – speciellt om vi jämför mot andra biltillverkare.

Tesla levererade 27% fler bilar Q2 2022 än motsvarande kvartal i fjol. GM levererade 15% färre, Toyota 23% färre – och Volvo cars 26,9% färre.

Medan andra biltillverkare kämpar med ständigt sjunkande försäljningssiffror stiger Tesla som en raket. Men bara för att de inte lyckades toppa de galna siffrorna från förra kvartalet är det plötsligt domedagsrubriker i media.

Och så det där med det Elon Musk sa om de nya bilfabrikerna i Texas och Berlin, att de är som pengaugnar. Ja det kostar ju massor att bygga nya fabriker. Och man får inga inkomster från dem – förrän de startat sin produktion och börjat leverera. Det är ju sunt förnuft. Fast inget man behöver bekymra sig om om man vill få till stora rubriker om vilka “enorma sjunkhål” de är för Tesla.

Alla nyheter går att vinkla negativt. Och tidningarna har lärt sig att inget drar till sig lika många klick som negativa nyheter om Tesla.

Vi har inte lärt oss den läxan än.

Bookmark the permalink.