I går besökte energiminister Ibrahim Baylan Tesla Motors lokaler i Infra City. Han hade ett timslång samtal med Tesla Motors europeiska chefer där de diskuterade Tesla Motors bilar, strategi, batterilösningar och inte minst deras laddinfrastruktur.
Det mesta som sades på mötet var “om två år”. Om två år kommer Tesla Motors lansera sin Model 3 elbil. Om två år kommer Gigafabriken på allvar börja producera batterier – även om produktionen kommer att komma igång redan nästa år. Och om två år kommer även bonus-malus-systemet att införas, kontrade Ibrahim Baylan. Han hoppas få med den i nästa års höstbudget. Om inte politikerna sätter käppar i hjulet, tyckte han… han menade nog sina kollegor. Han vill försöka få till en bred uppslutning bakom systemet från alla partier.
Tesla ville gärna vara med som en remissinstans i bonus-malus-utformningen, och även i infrastrukturfrågor kring elbilar – Ibrahim Baylan lät faktiskt lite förvånad över att Tesla inte redan var med i de diskussionerna? Viktiga kontakter knöts runt bordet.
Förutom att ge bonus-malus-systemet ett lanseringsdatum sa inte Ibrahim Baylan så mycket på mötet – han var mest där för att lyssna på Tesla Motors presentation istället. Supercharger laddnätverket intresserade honom mycket. Tesla Motors avslöjade att de svenska Supercharger-stationerna levererade ca 4,000 laddningar i maj månad – och att den siffran ökar med mer än 30% i månaden!
Europeiska laddnätverket presenterades också. Kollar man in cirklarna på bilden ovan kan man se att nära hälften av alla laddningar i Sverige görs av norrmän, men även i Danmark, Tyskland och Frankrike är det många utländska Teslor som laddas. Rörligheten över gränserna är häpnadsväckande.
Det som var glädjande var att Ibrahim Baylan var väl förtrogen med Tesla Motors produkter och med Elon Musks vision. Han har varit på besök hos Tesla Motors i USA redan för flera år sedan, han visste att Gigafabriken byggs i Nevada, och han kände till Tesla Powerwall och Powerpack. Han undrade hur etablerade elproducenter ställde sig till dem, gamla branscher brukar inte gilla sådana nymodigheter tyckte han. Enligt Tesla Motors representanter var det precis tvärtom – både E.ON och Vattenfall har varit mycket intresserade av Tesla Motors batterilösningar för energilagring!
Jag -i egenskap av pressrepresentant- fick tillfället att ställa lite frågor till Ibrahim Baylan. Mina skjutjärnsjournalistförsök parerade han dock galant, slipad politiker som han är. Efter standardfrågan vad han tyckte om informationen från Tesla -jo, jätteintressant- så ställde jag frågan om hur regeringen tänker leva upp till EU-s mål om nationella snabbladdarnät? Han svarade reflexmässigt regionalstödet de införde i nuvarande budget. Fler frågor hade vi tyvärr inte tid för, för det blev dags för provtur med Tesla Model S.
Ibrahim Baylan satte sig själv vid ratten och körde bilen på lilla femminuters rundturen som gavs. Han hann dock med tre stycken “insane” rivstarter!
Färden avslutades vid Superchargern i Infra City, där han fick pröva på att ansluta Superchargern och fick mer information om hur de fungerar och deras fördelar. Det stod redan två andra Teslor där och laddade, en från Taxi Stockholm och en privat. Ibrahim Baylan fick alltså se att Tesla Motors Supercharger infrastruktur är redan förbi “planerings-“, “utrednings-” och “visions-“fasen.
Som avslutning på eventet körde Tesla-säljarna med klassiska “var är motorn?” tricket: öppnade bakluckan och sedan frunken på bilen. Ibrahim Baylan var mycket imponerad av Tesla Model S men oroade sig över att ministerlönen inte räcker till att skaffa en. Han får väl ställa sig i kö (bakom mig 😉 ) till en Tesla Model 3 då!
Och som avslutning: ute vid Superchargern stod det en Säpo-agent och vakade över oss alla. Jag tyckte han såg bekant ut – men varifrån? Sen kom jag på:
En intressant fråga är vad de skall göra med de uteblivna skatteintätkerna från koldioxidskatten. Och jo det är en seriös fråga, eftersom man gjort sig beroende av de skatteintäkterna koimmer det svida i plånboken för staten.
då får man hitta nån annan källa att tappa, det brukar ju inte politiker ha speciellt svårt att åstadkomma.
Nu är det ju inte så att bara för att man får några hundringar över i månaden som man slipper lägga i bensinskatt så lägger man allt på hög utan det mesta spenderas ju ändå. Så skatteintäkterna kommer in till största delen ändå, däremot så är dom inte öronmärkta på samma sätt så frågan blir väl egentligen hur man avsätter pengar till vägar och infrastruktur även i ett mindre fossilt samhälle.
En annan fråga på samma ämne är vad staten skall göra med dom 100 miljoner kronor per år som vi inte skulle behöva importera olja för. Eftersom vi kan göra våran egen el så kan vi tex köpa kokosnötter istället, om vi inte istället vill bättra på våran handelsbalans då.
De är inte öronmärkta idag heller.
Den största delen av koldioxidskatten kommer inte från bilar, faktiskt. Men jag antar att de kommer omvandlas till en km skatt på elbilar så småningom.
138 MILJARDER (2014) inte 100 miljoner! De e svårt de där med miljoner o miljarder, fråga SD! 🙂
En klassiker! https://www.youtube.com/watch?v=DD04Q8-e3kI
Hahaha en klassiker..och mycket riktigt, fel av mig miljarders skall det ju va.
Hahaha! Agenten. Bra artikel som vanligt för övrigt
Volvolobbyn jobbar nog stenhårt nu för att ministern inte skall få för sig något…
Kan någon tala om för Baylan att han inte behöver stå och hålla i sladden medan han laddar.
Jag tog bilden när han stoppade in sladden. Sekunden efter släppte han 🙂