Laddkartor

Sverige_2014_11

Det börjar poppa upp laddstationskartor överallt nu. Länge har det i stort sett bara funnits en enda laddkarta av rang i Sverige: uppladdning.nu. Nu börjar de dock få sällskap från andra håll.

uppladdning.nu är en användardriven databas: det är användarna själva som kan lägga till laddstolpar de hittar runt om i Sverige (även om de också samarbetar med flera leverantörer).

Elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle har lanserat sajten laddinfra.se som är deras egen databas över laddstolpar. Den databasen används sedan av många olika karttjänster, som tex:

ladestasjoner.no som även erbjuder en specialkarta för Tesla-ägare där de visar enbart laddstolpar som passar Tesla Model S.

eniro.se som på sina kartor nu också visar laddstationer: välj “Trafik tidtabeller mm” uppe till höger i kartan, sedan “Trafikinformation” och “Laddstationer”. Väl gömt men väldigt bra att “vanliga” karttjänster också börjar erbjuda sån information.

Fast tack vare snabba utbyggnaden av Supercharger laddstationer så blir det mindre och mindre intressant med vilka andra laddare det finns. Snart invigs etthundrade Superchargern i Sverige!

Alla karttjänster till trots är det ändå supercharge.info man tittar mest på, där förutom alla Tesla Motors Supercharger stationer även visas alla kommande stationer också! Nog så viktig information när nästa långfärd ska planeras. Med farten Tesla Motors bygger ut sina laddstationer kan det ju mycket väl hända att området man fick problem med att passera på utvägen plötsligt har fått en ny fin Superchargeranläggning på hemvägen!

 

Ni behöver förresten inte mailbomba eniro.se eller övriga karttjänster som uppger Tesla Superchargers laddkapacitet till 50 kW – de ansvariga från laddinfra.se hälsar att 50 kW var maxeffekten man kunde ange i deras databas… de håller på och försöka fixa till detta.

(Snabbt jobbat! Nu har de bytt till “480VDC max 270A” som är mycket bättre, fast rätta värdet är egentligen 370VDC max 327A.)

 


TCS ett år sedan: Gula streck i hastighetsmätaren

Vår nyhet för ett år sedan var de gula strecken som började dyka upp i hastighetsmätaren när omgivningstemperaturen sjunker. Är batterierna kalla på morgonen kan de inte leverera resp. ta emot lika mycket laddning som när de är varma. Därav den begränsade accelerationen och motorbromsen de första milen i kyla. När batterierna väl blivit varma försvinner strecken och begränsningarna.

Japp, det började bli vinter i fjol också, precis som i år. Ingen blir väl förvånad över att det blir vinter varje år – förutom SJ då.

 

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.