Tesla har under påskhelgen börjat leverera de första Standard Range versionerna av Model 3 till lyckliga kunder.
Ännu lyckligare blev dem i och med att bilen de till slut efter flera års väntan var bättre än utlovat: istället för den extremt nerbantade versionen med manuellt justerbara tygsäten fick de faktiskt en mjukvarustrypt SR+ version med partiell premium interiör. Motorjusterbara framsäten, förvaringskonsol mellan framsätena, mm. Tesla kom tydligen fram till att det är enklare att leverera alla bilar med samma komponenter än att ta fram speciella delar till billigaste instegsmodellen. Nedan videoklipp visar en av de första levererade Standard Range bilarna:
Räckvidden är strypt genom att batterierna kan endast laddas upp till max 90%. Vilket faktiskt inte gör så mycket för det är ju endast i undantagsfall man laddar dem 100% fulla. Tesla till och med avråder kunder från att göra det, endast inför långresor utanför laddnätverken.
Det märks dock att Teslas marginaler är hårfina på modellen. De har med flit gjort det jobbigt att beställa billigaste Standard Range instegsmodellen. Kunden beställer först en SR+ version av Model 3 för $39,500 (svart, med 18 tums hjul, annars blir det dyrare) sedan ringer Tesla och ber dem spärra batterierna. Då får man tillbaka $2500 av priset, kommer ner till $37,000. För att komma till gyllene $35,000 strecket måste man dessutom be dem stänga av autopiloten. Beställer man bilen via telefon eller i butik kan man be dem göra dessa steg på en gång. Men i leverans-dokumenten står bilen som Standard Range Plus och säljarna gör flera försök att övertyga kunden om plus-modellens förträfflighet. Man får vara lite envis.
Det går fortfarande inte att beställa Tesla Model 3 Standard Range i Sverige, Tesla har inte kommit med några svenska priser än. Standard Range Plus går att beställa för 540,880 kronor – med oviss leveransdatum.
Även om vissa har varit besvikna över att Tesla inte släppt $35,000 Model 3 SR “på riktigt”, att det inte går att beställa den via hemsidan är andra positivt överraskade över hur mycket bättre slutliga versionen av Model 3 SR blev jämfört med hårdbantade bilen Tesla beskrev från början.
Är $35,000 versionen här för att stanna? Eller kommer Tesla plocka bort den snart? Några som säljs bara för att kunna säga “vi har gjort det”, en symbolhandling innan versionen plockas bort igen?
En sak är säker: så länge Tesla kan sälja massor med Standard Range Plus bilar för $39,500 har de inga skäl att sälja samma bilar billigare, med lägre marginaler som $35,000 Standard Range.
Det här är som koka soppa på en spik.
350 000 = 35 000 dollar. punkt annars blir det: 531 000 = 53 000 dollar.
Kan du koka soppa på en spik? Ja, vi behöver bara ha moms, fraktavgift dokumentationsavgift, tilläggskostnader m.m. men det är en 35 000 dollars bil! så siffrorna var rätt. bara inte i önskad ordning.
Vad menar du? Att bilens pris inte är det riktiga priset, Tesla har väl aldrig sagt vad den ska kosta utanför USA och iUSA pratar man inte priser inkl skatt utan öven om du köper ett äpple så står priset i butiken utan skatt. Lite ironiskt dock så är alla bensinpriser inkl skatt.
Tibor. Du skrev tidigare att denna modell kommer att kosta oss 460.000:- Tror du fortfarande att den siffran stämmer?
Den är här för att stanna, eller i alla fall den är nästan här.
Tesla håller steg för steg på att mejsla fram en egen affärsmodell som bygger på “digitalisering”, inte på att underhålla bilen som är basen för den traditionella bilindustrin. Ju fler bilar de kan få ut, desto större potentiell kundbas som kan köpa framtida tillägg. Som Full Self Driving. De behöver dock några iterationer till på batterierna för att få ner tillverknings- och monteringskostnaden innan $35.000 bilen är här på riktigt. På sikt kan vi till och med få se $30.000 model 3. Men vi kunder kommer förmodligen fortsätta köpa dyra bilar än tidigare, om de digitala tilläggen underlättar livet för oss.
Nä, det är väl kunden som ringer och ber Tesla spärra batterierna, inte tvärtom?