För första gången någonsin får EU-s medlemsländer nu mer el från vind- och solkraft än från fossila källor. Under det första halvåret 2024 har sol- och vindkraftverken i EU levererat 386 TWh el medan fossila källor (kol, naturgas) endast stod för 343 TWh enligt rapport från ember-climate.org
Nej, det beror inte på minskad användning av naturgas. Kriget i Ukraina verkar inte nämnvärt ha påverkat hur mycket naturgas som används för elförsörjning i EU, endast från vilka länder gasen levereras från.
Däremot har användningen av kolkraft rasat från 729 TWh 2013 till 336 TWh i fjol. Trenden har fortsatt även i år, med kraftigt minskad användning av kolkraft både i Spanien, Tyskland och framför allt kanske i Polen. I maj i år stod kolkraft för “endast” 57% av elkraften i Polen – mot 80% samma månad för fem år sedan!
Samtidigt har sol- och vindkraft ökat från i stort sett noll för 20 år sedan till sammanlagt 717 Twh i fjol – och redan 386 TWh under det första halvåret i år.
Vattenkraften i EU har stadigt genererat runt dryga 300 TWh per år de senaste 20 åren, medan kärnkraft minskat en tredjedel, från 907 TWh år 2003 till 619 TWh i fjol.
Denna förändring av elproduktionen i EU har medfört att sol- och vindkraften ökat från en tredjedel av fossilkraftens siffror 2017 till att gå om nu, endast sju år senare.
Denna snabba och enorma omställning har inte varit utan problem. Vi minns fortfarande de rusande elpriserna för några år sedan. Men att elmixen i EU har ställts om till allt mer förnybara källor har haft ett stort påverkan på utsläppen:
Oktober 2016 släppte EU-s kraftverk i genomsnitt ut 400 gram CO2 för varje kWh genererad el. Nu i juni har det halverats till 200 gram per kWh! Vilket medför att även de indirekta utsläppen från EU-s elbilar har halverats på dessa åtta år.
Elbilsskeptiker brukar ofta prata om “det långa avgasröret”, att även om elbilar inte har några lokala utsläpp så sker utsläppen vid kolkraftverken istället. Det påstås till och med att elbilar skulle indirekt släppa ut lika mycket eller till och med mer CO2 än avgasbilar.
Bensinbilar sägs släppa ut 120 gram CO2 per kilometer (i snälla laboratorietester i alla fall). Elbilar drar 0,2 kWh el per kilometer, så de värsta månaderna 2016 släppte en genomsnittlig elbil i EU ut 80 gram CO2 per kilometer. Idag är den siffran nere på 40 gram, tack vare den allt mer miljövänliga elproduktionen i unionen.
Medan avgasbilar fortsätter spy ut fossila avgaser blir våra elbilar allt renare, tack vare den allt renare elmixen i EU.