I måndags bjöd däcktillverkaren Michelin oss till Tavelsjön vid Umeå för att uppleva deras kommande nya vinterdäck X-ICE SNOW. Tillsammans med andra bilklubbar, tidningar och biltillverkare fick vi provköra däcken på både snö och is.
X-ICE SNOW är Michelins nya odubbade friktions vinterdäck som ska ersätta deras X-ICE Xi3 och Latitude X-ICE Xi2 däckserier. Michelin säger sig ha förbättrat snö-greppet med 4% och is med 8%. Och -glädjande för oss elbilister- sänkt rullmotståndet med 9%.
Det som var nytt jämfört med tidigare däcktester och iskörningsevent vi varit på förut var att vi fick testa inte enbart nya däck utan även slitna. För det är väl en sak att ett modernt vinterdäck har bra egenskaper när det är nytt – men det är ju nytt bara under första säsongen. Förutom nya däck fick vi även testa sådana som hade slitits ner till bara 4 mm mönsterdjup kvar. Det är ett grepp flera däcktillverkare borde ta efter.
Nu gjorde ju Michelin så bara för att de menar att just deras nya däck håller inte bara längre än konkurrenters utan även behåller sina goda vinteregenskaper längre. Vi fick köra både nya och gamla däck, och till och med några av konkurrenternas på både snö- och isbanor. Många byten blev det mellan olika bilar med olika däck på.
Bilarna betedde sig som väntat på snöbanan, antisladdsystemen fick kämpa men ändå blev det några rejäla sladdar. Vi körde dock också som rally-wannabies på banorna, just för att kunna testa däckens “limits” under kontrollerade, säkra förhållanden. Ett tufft jobb men någon måste ju göra det
Ärligt kan jag säga att den gången Michelins däck överraskade mig var på isbanan där vissa tvära svängar naturligtvis bjöd på sladd och man fick kämpa med ratten – men några mer moderata svängar var helt odramatiska. Så totalt odramatiska att jag fick knäppa tanken “jaha här hade asfalten tittat fram, det var inte så isigt här” – ända tills jag insåg att vänta nu, jag kör ju på sjöis… vilket kan väl betecknas som ett väldigt bra betyg 🙂
Kvällen avslutades med bjudmiddag där samtalen glädjande nog handlade om elbilar inte enbart vid vårt bord, utan jag tjuvlyssnade på intressanta samtal även längre bort. En stor del av dem som var med på eventet hade laddhybrider som privatbil, många diskussioner handlade om laddning. Däcktillverkarens representant på plats nämnde att nästa utmaning däckbranschen ser framför sig, det som många kunder har börjat fråga efter är tysta däck. En konkurrensfördel som börjar bli viktigare och viktigare är däck med lågt vägljud.
TCS två år sedan: Michelin X-Ice North 4 Winter Experience
För två år sedan testkörde vi dubbdäcket X-Ice North 4 på ett liknande event anordnad av Michelin. Där slogs vi framför allt av just hur mycket tystare vanliga dubbdäck den var.
TCS fyra år sedan: Odubbade vinterdäck
I hela mitt liv har jag varit en ortodox dubbdäcks-fundamentalist. Ända tills jag skaffade elbil och kunde inte stå ut med smattret längre. Efter att ha bytt till dubbfritt insåg jag att elbilar klarar sig bättre odubbat än avgasbilar.
Att spara in på däck kostnaden vid köp eller köra med kass mönster är dåliga val. Jag kan snåla på mycket, men inte däcken.